onsdag 18. november 2015

From Paris with Love


Hold hodet kaldt og hjertet varmt er budskapet som har florert på sosiale medier i kjølvannet av terroren i Paris. Dessverre ser det ut til at de som sitter på ansvar og makt, og som spesielt bør ta dette budskapet til seg reagerer motsatt. Frankrikes president Francois Hollande var rask ute med å kalle angrepene for krigshandlinger, og gi beskjed om at Frankrike ville hevne seg. To dager etter angrepene bombet USA mål i Syria. På bombene sto det From Paris with Love

Jeg skulle ønske president Hollande hadde sett til Norge og hvordan det norske samfunn reagerte etter terroren 22. juli 2011. Vi møtte terroren med roser og kjærlighet istedenfor våpen og aggresjon. Jeg mener vår reaksjon som inneholdt budskap om samhold, likeverd og toleranse har gjort Norge til et sterkere og mer robust samfunn. Hvis vi hadde reagert med aggresjon og hevngjerrighet tror jeg det norske samfunnet hadde vært noe annet enn det er i dag. Og ikke i bedre forstand. 

Vi lærer våre barn at det ikke er rett å "ta igjen" og at hevn ikke er veien å gå hvis noen gjør noe mot deg. Å ta hevn gir en kortvarig tilfredsstillelse, og ettervirkningene er sjeldent bra.
Det ser dessverre ut til at Hollande reagerer mer som George W. Bush reagerte etter 11. september 2001. Reaksjonen til Bush besto av hevn og splittelse mellom oss og dem. Uten å blunke dømte han tre land med millioner av innbyggere til å være Ondskapens Akse. Enten er du med oss eller mot oss var budskapet hans. Vel, vi ser jo i dag hvor mye godt som kom ut av det. Det ser ut til at Hollande og Bush tror at deres reaksjon er å vise styrke. Men da har de misforstått. Styrke måles ikke i hvor store muskler eller hvor mange våpen man har.

Det er mye snakk om våre vestlige verdier og samfunnssyn. Hvis det innebærer å reagere slik Hollande og Bush har gjort er det isåfall ikke mine verdier. Å slippe bomber med skriften From Paris with Love synes jeg rett og slett er kvalmende og en lite verdig måte å reagere på. Istedenfor å heve seg i takt med våre vestlige verdier risikerer man å heller falle ned på terroristenes nivå. Ektemannen til en av ofrene sa det så fint til terroristene via sin facebookprofil: "Hatet mitt får du ikke".

Terrorangrepene i Paris gjorde meg ikke redd. Jeg har såpass tro på styrken i vårt samfunn, på politi og myndigheter. Som analyseansvarlig i PST sa - Demokratiet må tåle terrorangrep. Det er prisen man i verste fall betaler for det åpne og frie samfunn. Man kan Aldri være 100 % trygg uansett. Men når jeg ser på reaksjonene og retorikken som har kommet fra myndigheter og politikere nå blir jeg bekymret for hvordan verdenssamfunnet vil utvikle seg.  


Ingen kommentarer: