torsdag 22. august 2013

Studentbyen Tromsø?


Bilde fra Google.com
Høstsemesteret er så vidt i gang. Jeg har omsider funnet et sted å bo i Tromsø (som faktisk ikke er overpriset).  Krisen i boligsituasjonen for studentene har fått mye oppmerksomhet. Byen er redd for å miste mange som ikke finner ett sted å bo. Det har de god grunn til. Med over 11.000 studenter i en by med 70.000 innbyggere er studentene ett viktig tilskudd. Da er det merkelig at ikke byen satser mer på denne gruppen, for eksempel i form av enkle tiltak som studentrabatt på buss, som det faktisk Ikke er her.

Høyrestyrets privatisering av blant annet busstilbudet i Tromsø skapte massiv protest for noen år tilbake. Med det tidligere tilbudet fikk studenter 50 % rabatt. Da jeg i dag ba om ett månedskort for student fikk jeg beskjed om at det ikke eksisterer studentrabatt på buss i Tromsø! Dette overrasket meg veldig, da studentrabatt er noe de aller fleste kollektivtilbud har i Norge! Studenter er som oftest avhengig av kollektivtransport for å komme seg rundt. 420 kroner i måneden er mye å punge ut med for en student. Stipend og lån ligger på rundt 6 - 7000 kroner i måneden. Først skal man ut med husleie som i Tromsø gjerne ligger på 5 -7000 kroner, da er 420 kroner mye i tillegg. Til sammenligning koster ett månedskort for student i Lillehammer (som også har veldig mange studenter i forhold til innbyggertall) 280 kroner. I Oslo koster ett 30-dagers kort 380 kroner, men da må man også huske på at kollektivtilbudet i Oslo inkluderer i tillegg til buss også trikk, t-bane og tog.

Tromsø framstår så langt ikke som ett sted som virkelig satser på studenter og ser verdien i å ha studenter. Investering i studenttilbud som bolig og kollektivt er en investering i Tromsø som by. Mange tilreisende studenter er mulige framtidige beboere som vil betale skatt til Tromsø, som vil legge igjen penger i lokalt næringsliv, skape innovasjon, og igjen sørge for nye tromsøværinger.

Konklusjonen er sats på konkrete tiltak som studentboliger, og innfør studentrabatt på buss igjen!




1 kommentar:

Anonym sa...

Hei. Opplever at kommentarene jeg legger igjen ikke blir svart på, spesielt de hvor jeg utfordrer ditt tankesyn. Jeg vet ikke om du ikke har sett mine kommentarer, eller om du bare ikke bryr deg. Jeg leser bloggen din fra tid til annen, og jeg investerer tid i å legge igjen mine tanker her. Har du nok lesere til å ikke gi de som gir deg tilbakemeldinger det samme tilbake?

Dersom du skriver dette kun for din egen del er jo selvsagt det greit, men om du vil at andre skal lese bloggen din og engasjere seg i det fortjener kommentarer et svar.

/Snerk