onsdag 8. mai 2013

Skadedyrene inntar Norge


Det virker i allefall som noen mener dette. Saken jeg snakker om er selvfølgelig rom-folket og tigging. Debatten handler i stor grad om hva vi skal gjøre med "problemet". Men hva Er egentlig problemet?

Slik debatten går oppfatter jeg det som to problemer, kriminalitet og tigging.

De kriminelle nettverk er ikke noe vi vanlige borgere ser i hverdagen, og du finner kriminelle nettverk av alle slag om det er snakk om rom, nordmenn, svensker, russere osv... Kriminell aktivitet av denne typen er selvfølgelig ett problem. Det må håndteres av norsk politi både på ett innenriks plan og i samarbeid med politi i andre aktuelle stater. Det er ikke noe nytt fenomen.

Da står vi igjen med tiggerne. De som sitter på gaten med en sliten kopp fra Narvesen. De som sitter i flere timer hver dag og ber om noen småkroner fra forbipasserende.

Er det dette som er problemet som setter sinnene i kok? Det store problemet. At fattige sitter på gaten og ber om noen kronestykker til å overleve.
Er problemet at vi må gå forbi dem? Noe som tar sekunder.
Er problemet at vi må se dem? Noe som også tar sekunder, og som noen unngår fordi de går med nesen i sky og prøver så hardt de kan å overse tiggeren som sitter der.
Er problemet at de ikke er norske og ikke hører til her?
Er problemet at de går i fillette klær fordi de ikke har råd til å handle nye klær hver uke som oss?
Er problemet at de ser skitne ut fordi de ikke har ett sted å bo med innlagt do og dusj som vi tar for gitt?

Problemet er for meg klinkende klart. Det er oss!
Debatten, diskusjonen, kall det hva du vil lyser av at Vi ser på oss selv som overmennesker som vet alt om disse menneske, hvem de er, hva de gjør og hva de mener. De er kriminelle, rotter, udyr som ødelegger det norske samfunn, skitner til våre gater og snylter på vår barmhjertighet.

Litt tilbake til det med kriminelle nettverk. Det finnes mange kriminelle nordmenn(både innenlands og utenlands), men det betyr ikke at vi alle er det... Men som alltid er vi veldig gode på å opphøye vår uskyldighet og se ned på andre. Hvor mange møtte ikke seg selv i døra fredag 22. juli 2011 da det ble kjent at terroristen var norsk, og ikke bare norsk, etnisk, blond, blåøyd ektefødt nordmann.

Vi trenger en debatt om debatten før dette tar helt av og går ut av proporsjoner. I Hellas blir rom-folk angrepet av grekere, og noen nordmenn har gått ut å sagt at de vil ta saken i egne hender om ikke "udyrene" forsvinner. i tillegg til dette går retorikken i debatten altfor tydelig ut på å se på dem som noe underdanig oss. Flere har også helt klart gitt uttrykk for dette med rasistiske ord og uttrykk. Jeg vet ikke med dere, men jeg får grøsninger og tenker tilbake på to episoder i historien. 

Jødeutryddelsen rundt 2. verdenskrig, og folkemordet i Rwanda i 1994. 
Starten på begge disse episodene bærer mange likhetstrekk ved dagens situasjon med rom-folket. Jødene ble fordrevet fra sted til sted, og kom til lukkede dører. Rotter og kakelakker ble de kalt, både Jødene og Tutsiene. Etterhvert ble disse kallenavnene mer og mer utbredt. Det førte etterhvert til at vold, utestengelse og utskjelling av disse ble legitimert, og ble etterhvert vanlig fra alle hold av samfunnet. Tidligere venner, naboer, drepte hverandre.

Mange tenker nok at det er irrelevant å sammenligne dette med rom-folket i dag; Ingen i Norge har vel tenkt å begå noen form for vold mot dem?! Det er vi jo for snille og uskyldige til her i Norge.
Da vil jeg bare minne om at Norge etter 2. verdenskrig var veldig restriktiv til å slippe inn jøder og få slapp inn, selv etter alt det skrekkelig som hadde hendt. 
"Jeg er ikke rasist, men..." Denne setningen hører og leser vi alt for mye av i Norge. Og det er bullshit! Det er altfor mye fordommer og rasisme i Norge. Vi bør lære oss mer toleranse og ydmykhet. Og ikke minst lære at det norske måten å leve på, være på, ikke er malen og ikke er gjeldene over alt i verden.

Når vi har blitt så bortskjemte at vi ser ned på folk som er fattig, og som er skitten fordi de er fattig, som går i skitne klær fordi de er fattig, og ser håpet om penger i ett land fullt av rike mennesker, da er det faen meg på tide å se seg selv i speilet og spørre om nordmenn er så gode som vi tror vi er? Vi har så jævlig mye i dette landet. Mye mer enn det vi egentlig trenger. Men likevel er vi så utrolig lite gavmild og utrolig gniene. Vi vil ikke dele av det gode vi har med andre, fordi det "kun er vi som har fortjent å få en del av kaka". 


Min oppfordring til dere. Se tiggerne i øynene. Snakk med dem. Lytt til dem. Se dem for de individene de er. Se de individuelle skjebnene. Jeg husker godt en episode som rystet meg da jeg bodde i Oslo. På gaten satt en ung jente i tenårene og tigget. Ingen stoppet, ingen voksne tok ansvar for dette barnet, folk bare gikk forbi. Hun var rom. Hadde det vært en norsk jente i tenårene som satt der i fillette klær med Narvesen koppen, hadde folk bare gått forbi? Nå skal det selvfølgelig sies at jeg heller ikke gjorde noe i den forstand.

Tilslutt ett viktig poeng, INGEN LIKER Å TIGGE! Det er ingen mennesker som vil tigge, som ønsker for sin fremtid å tigge. Tenk deg selv hvor nedverdigende det må være å sitte på gaten, se opp på mennesker som går forbi og be om penger. Tenk hvor jævlig det må være å være avhengig av at andre gir deg en krone her og en krone der.


En venn av meg skrev dette på sin facebook-status i dag: "Til alle dere som kommenterer negativt om alle innvandrere i Norge. Slett meg på facebook! Jeg har ikke behov for å være venn med kulturetnosentriske mennesker uten empati for andre."
Jeg ble så utrolig glad og stolt over at dette da jeg så det. Men det er en blandet følelse. Jeg ble glad fordi noen giddet å stå opp å rett og slett si det som det er. Og stolt av vennen min som gjorde dette. Det er blandet følelse fordi hvis alle hadde fulgt samme linja ville antakelig ikke min reaksjon vært så kraftig, fordi det var det alle skrev og mente. 

Jeg gleder meg til den dagen jeg kan bli like glad og stolt over alle mine medmennesker! 

3 kommentarer:

Anonym sa...

Her virker det ikke som du legger et skille mellom de som misliker tigging, og høyre-ekstreme nasjonalister. Blir ikke dette litt bredde strøk med penselen? Det er forskjell på å mislike tiggere på hvert gatehjørne og de som vil fordrive de med vold, som du kommer inn på her. Det er vel et heller lite mindretall (ingen kilder på dette), som ønsker å opprette en lynsjemobb for å ta tiggerne. Mange synes ikke disse er bra for bybildet, men det må da være en mening man må få ha uten at man blir hengt ut som rasist. De politiske og kulturelle forholdene ligger ikke til rette for et folkemord, som du kommer inn på i ditt innlegg. Norge har en sysselsetting som er i særklasse i Europa, gode levevilkår og en moderat innvandringspolitikk. Fremmedfrykt er selvsagt ikke bra, men er det nødvendigvis hatsk og ikke ville ha papirløse rom-folk som tigger på gatene? For meg personlig er en norsk tigger verre en rom-tiggere. En norsk tigger har i alle fall personnummer, og er således tigodehavende av norske sosial – og trygeordninger.

Men uansett najsonalitet, hvilken sysselsetting skaper tigging? Skatter tiggere, hvilken kompetanse tilegner de seg? Det er veldig mange sider av denne saken, er tiggerne virkelige så fattige som de gjør seg til? Dette vet ikke jeg, men jeg tipper at det finnes de som er oppriktig blakke og lever fra hånd til munn. Finnes det tiggere som bruker sin geskjeft til svindel – mest sannsynlig. Det finnes erfaringer fra utlandet hvor tiggerbander er organisert som mafiavirksomhet, hvor overskuddet av tiggingen går til kriminelle. Jeg tror på ingen måte alle driver med dette. Men uansett hvilken form tiggingen tar skaper det INGENTING. Norge har en innvandringspolitikk som er moderat, dersom du ikke er blitt innvilget asyl/arbeidstillatelse, el. Har du ikke noe i Norge å gjøre. Grunnen til at Rom-folk kommer seg inn i norge er åpne grenser. Jeg har ingenting imot arbeidsinnvandring, vi trenger kompetanse fra øs-europa, og vi trenger så absolutt arbeidsvillige sjeler, da etniske nordmenn har en tendens til å styre unna lav-status yrker. Men tigging skaper ingenting. Løsningen på problemet (ja, det er et problem å ha statsløse innvandere uten noen form form kompetanse, skolegang eller påfølgende plan for å integrere disse!) er og enten gi disse asyl i Norge, eller pælme de ut og jobbe for at de får statsborgerskap i landet de kommer fra og derifra øke bistandshjelp i form av skolegang og annen støtte. Personlig er jeg for det siste, men poenget mitt er at bistand i form av utdanning er veien å gå, ikke ved å tillate tigging som ikke fører til noe som helst annet en å øke fremmedfrykten og skepsisen mot fremmed folkegrupper.

Videre blir jeg heller sjokkert over at du sammenligner Norge med Nazi-tyskland, eller folkemordet i Rwanda. Hvis du ser på det politiske og kulturelle bakteppet for disse hendelsene vil du se at Norge i svinnende liten grad kan sammenlignes. Du bruker Hellas som et eksempel, noe som er mer aktuelt, hvor staten går adundas og skaper sosial nød og misnøye. Dette er grobunnen som fremmer sterke menn og ekstremisme. Å dra disse paralellene til Norge blir for dumt. Norge er helt i toppsjiktet på denne indexen, samt andre http://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index Det blir litt for lett å rope ulv, ulv! (rasist) bare fordi man ikke ønsker å se tigging i gatene. Her virker det som du går hardt ut for å ha en kampsak, men jeg synes det blir feil å stemple de som ikke ønsker å se tiggere i gatene som rasister. Du trenger ikke se lengre en til Russland før du ser virkelig ekstremisme på fremmarsj, hvor pressefriheten er innskrenket og homofili blir mer og mer risikosport for hver dag som går. Finn blogg, forresten.

Kristiane sa...

Takk for kommentar. Jeg mener ikke at alle som er i mot tigging er rasister. Det jeg prøver å få fram er hvordan vi generelt ser på dette, rasister eller ei, og prøve å få fram en annen vinkling på saken. Dette fordi jeg mener det er viktig å se ting fra flere perspektiv.

Poenget mitt er ikke å sammenligne Norge med Nazi-Tyskland og Rwanda, men å vise til at slike hendelser starter ett sted i små før det utvikler seg. Og ja, det er lite trolig at den norske befolkning i helhet vil ta til våpnene, men det finnes noen som har uttrykt at de vil det, og det kan bli en dominoeffekt. Vi er mennesker akkurat som de som sto bak jødeutryddelsen og folkemordet i Rwanda, så vi er kapable til mye ondskap vi også...

Som nevnt må organisert kriminalitet hvor tiggere er brikker i ett større spill håndteres av politi. Tigging skaper ingen verdier, men for noen er det eneste utvei og eneste måte å skape et form for levebrød.

Dette er en vanskelig sak, og det finnes ikke et klart svar på hvordan vi skal håndtere disse menneskene. Men hoved fokuset med dette innlegget var ikke dette, men hvordan debatten foregår og hvordan vi ter oss i debatten. Jeg liker ikke tonen den tar og synes generelt det er for mange "skap-rasister" i Norge. Jeg hater rasisme og folk som ser ned på andre folkegrupper på denne måten, derfor dette innlegget.

Anonym sa...

Hvor diskusjonen til nå har gått på holdninger er jeg nysjerrig på å høre din løsning på denne situasjonen - hva foreslår du at Norge skal gjøre med papirløse rumenere?

http://www.nettavisen.no/politikk/article3657194.ece

Dagpenger i norske fengsler er høyere en minstelønn i Romania, hvor for øvrig arbeidsløsheten er så stor at det er liten vits å sammenligne lønn.

"Siden 2000 er andelen utenlandske kriminelle i norske fengsler firedoblet - fra 8 til 32 prosent"

Her er jo en gruppe minoriteter til de grader overrepresentert i fengselsvesenet. Hva skal man gjøre med disse? Det er symptomatisk å tenke at den høye andelen utenlandske kriminelle bare er toppen av isberget. Det er nok de som trenger å bli skjermet mot straffeforfølgelse i andre land og de som ønsker å etablere seg i jobb/samfunnsnyttige, men hvorav det er nesten 5 milioner nordmenn, som opptar 66% av fengselskapasiteten i norge, mot X antall utlenlandske borgere som tar opp 33% av plassene. Matematisk sett er jo da prosenten krimenelle blant utlenlandske borgere mye høyere en blant nordmenn. Dette er et reelt problem, hvordan skal man ta tak i dette, når utenlandske kriminelle som blir tatt får soningsvilkår som langt overgår levevilkårene i eget hjemland, itilegg blir betalt en dagslønn for å sitte der?