tirsdag 3. mai 2011

USA vs. Pakistan


Klinch mellom USA og Pakistan

USA kritiserer Pakistan etter deres påståtte drap på Osama Bin Laden. Dette mener jeg blir helt feil. Hadde Pakistan visst hvor han var ville nok myndighetene gitt beskjed. De hadde ikke noe å tjene på å ha Bin Laden på sitt territorium, tvert imot.

USA har selv krenket Pakistans suverenitet flere ganger ved droneangrep på deres territorium som også har ført til sivile dødsfall. Kan kritikken fra USA være et forsøk på å trekke oppmerksomheten bort fra spørsmål om legitimiteten til denne operasjonen, og om det faktisk var Bin Laden som ble drept?
Hillary Clinton sier at USA "får jobben gjort". Jeg finner dette utsagnet litt rart etter 10 år, en krig som er langt fra vunnet og masse sivile dødsfall.

Bildet som ble publisert i går har vist seg å være manipulert. Så hvor er beviset på at dette var Osama Bin Laden?
Når Saddam Hussein ble tatt var det video og bilder ute med en gang. Derfor finner jeg det merkelig at ikke USA har paradert den døde Bin Laden! Det er den type oppførsel jeg hadde for ventet meg. an er jo en mye større gevinst enn Saddam var. Det at Bin Laden blir en martyr ved visning av bilder er en dårlig unnskyldning. For Al-Qaida og andre terrorister er han det allerede.
Kan USA lyve om at de har tatt Osama Bin Laden? De har jo aldri løyet om store saker før... host, Irak, Watergate...

Personlig tror jeg Bin Laden har vært død i mange år. Det har vært utgitt noen stemmeopptak som skal være ham de siste årene, men hadde han vært i livet tror jeg de hadde utgitt video opptak som etter 11/9. De siste videoene av ham viser også at han holder den ene armen helt i ro inntil kroppen. Noe noen mener beviser at han har vært syk, som igjen kan bety at han har dødd av sykdom. Jeg tror han heller ville tatt selvmord enn å la seg ta av USA. Derfor tror jeg heller ikke han ville bosatt seg i et slikt sentralt og folksomt strøk som der de mener han ble drept.

Ingen kommentarer: