lørdag 4. desember 2010

Maktens menn


Hvem styrer landet vårt? Kan du med sikkerthet svare på det?
Jeg skal ikke begi meg ut på noen konspirasjonsteorier her, men fakta er iallefall at menn i dress fra AP besitter de høyeste stillingene i statsapparatet vårt, og en kvinne da(men hun ser skremmende mandig ut).
Statsministeren, utenriksministeren, finansministeren, næringsministeren, forsvarsministeren, og fra 1993 til nå har alle stortingspresidentene vært fra AP! Vi må heller ikke glemme de som lusker bak teppe og trekker i tråder, Espen Barth Eide, statssekretær fre både forsvars- og utenriksdepartementet er visst en sentral spiller i maktspillet om Norge.

Er AP egentlig så bra til å styre Norge? Jeg tror mange stemmer på AP fordi de føler at det er det tryggeste. Jeg synes AP faller mye mot høyre i mange saker, spesielt innvandring. Mitt inntrykk av toppene i AP er at de er en gjeng i dress ute etter å fremme sine karrierer. Selv om det er en flertallsregjering med tre partier virker det noen ganger som det bare er ett. 
F.eks. da Obama var i Oslo for å motta en ufortjent pris i fjor var alle AP toppene på plass for å få et etterlengtet håndtrykk fra sin store helt, mens SV ble holdt utenfor og fikk ikke delta i det "gode" selskap. 
Det har vært mye snakk om at SV burde forlate regjeringen i det siste. Jeg ser heller AP ute i kulden, de har hatt alt for mye makt i Norge i alt for lang tid.

5 kommentarer:

Henrik sa...

AP ute i kulden? SV fikk 6,2 % av stemmene i 2009. Det samme gjorde SP. Mener du at AP, som representerer flertallet av Norges befolkning skal skyves ut i kulden? Hvordan kan det i så fall begrunnes? Vi lever tross alt i et demokrati- hvilket betyr at alle skal være med å bestemme og makten skal ikke ligge hos minoriteten. Både SP og SV har altfor mye innflytelse i forhold til deres størrelse og støtte i befolkningen. Dette er likevel prisen vi må betale for den demokratiske løsningen vi har i dag.

Kristiane sa...

Ja jeg vil veldig gjerne ha AP ut av regjeringen, som jeg skriver. Er ingen tilhenger av AP. På samme måte som jeg håper FRP ikke kommer til makten selv om de er norges 3. største parti. Som jeg nevner tror jeg mange stemmer på AP av tradisjon og av at det føles trygt. Ikke nødvendigvis fordi de har satt seg inn i politikken deres. Vet om flere som stemmer FRP pga enkeltsaker, men som ikke vet noe om resten av politikken deres.

Henrik sa...

At folk går for "det trygge" er en påstand som ikke er begrunnet fra din side. At du har flere venner som gjør det kan så være, men er det et representativt utvalg av 35% av norges befolkning?

Selv stemmer jeg ikke på AP, men å stigmatisere AP-velgeren blir for meg søkt og lite korrekt. Det er det samme som at jeg kaller alle FRP-velgere rasister og alle SV-velgere hobby-kommunister.

Henrik sa...

Du sier at AP er maktsyke, med ditt metaforiske bilde på "menn i dress". Det er kanskje riktig (dog noe overdrevent) - men det er vel så maktsyke mennesker ellers i regjeringen. Verdt å nevne er de to lederne av SV og SP. Kristin Halvorsen lovet å gå av som partileder dersom hun ikke fikk full barnehagedekning innen 2007. Hva skjedde med det løftet? Så vidt meg bekjent er hun fremdeles leder for partiet - på trass av at målet ikke ble nådd før i 2009 - med full støtte fra privat sektor (som er stikk i strid med politikken i SV).

SP er et kapittel for seg selv, med den ene krisen etter den andre, seinest i forhold til korrupsjonsskandalen.

Men ja - jeg vil meget gjerne ha AP ut av regjeringen. Selv om de etter mitt ståsted er det beste partiet av alle ondene som pr. dags dato er i regjering.

Og for at du ikke kommer med fatale og feilaktige utsagn i forhold til mitt politiske ståsted - jeg stemmer ikke FRP - og ønsker dem ikke i regjering (ikke enda i det minste).

Ellers vil jeg berømme deg for en bra og ikke minst godt skrevet blogg. At vi er uenig politisk får så være - og hvor kjedelig hadde deg ikke vært om alle var like?

Kristiane sa...

Takk for kontruktiv kritikk og ros, det setter jeg stor pirs på :-) Vi får være enig i at vi er uenig ja, det er viktig å kunne være det, alle kan umulig mene det samme om all ting. Jeg er ikke enig i alt SV står for og har gjort, er veldig kritisk til mye av deres arbeid i regjeringen, men stemmer dem fordi jeg vil bruke min stemme og alt i alt mener det partiet står meg nærmest. Jeg mente ikke å insinuere at du stemte FRP, det var bare for å bruke ett annet parti som eksempel. Når det gjelder APs velgere har du helt rett i at jeg ikke har noen fakta eller forskning bak, men det er altså min erfaring og det jeg tror(Det hadde vært interessant å forsket på dette). Påstår heller ikke at dette gjelder alle deres velgere.
Håper du vil fortsette å komme med tilbakemeldinger, hele poenget egentlig ved denne bloggen (sammen med mine meninger selvfølgelig) er å prøve å se ting fra flere og gjerne nye synsvinkler. Syn og meninger kan forandres med mer kunnskap og diskusjon, det synes jeg også er viktig at man kan innrømme feil, eller at man har trodd feil.