mandag 20. desember 2010

En julefortelling av KMK

Hvit jul, da tenker du vel først og fremst på snødekte landskap i slutten av desember. Det gjør forsåvidt jeg også. Men det andre jeg tenker er at sannelig er det ikke hvit jul, de hvites jul, julen er for de hvite(hovedsaklig) menneskene i Vesten. Jeg har aldri sett, eller hørt om land i Asia og Afrika som feirer jul på samme måte.
Denne årlige tiden hvor forbruket og fråtseriet vårt når toppen, har blitt en markedsfest av dimensjoner. Julen har blitt et perfekt speilbilde på moralen i forbrukersamfunnet hvor mottoet er lett å huske; KJØP! KJØP! KJØP!

Helst det nyeste og dyreste skal ligge under de millioner av trær som har blitt hugget ned, satt opp og så kastet etter 1-2 uker i bruk. Folk klager over strømprisene i november, for så å kjøre på med alskens glorete julelys over hele huset. I butikkene bugner det over av godteri, spesial laget for julen, allerede i september. Nye juleantrekk, sko og frisyrer er standard å forvente ved de mange julebord over det store land. Her drikkes og pules det som på sydenferie i Mallorca. I mellomtiden rykker brannvesenet ut til en av de mange branner som starter med noen av de julelysene som står på selv når huset er tomt.

Julen kan også kalles alkoholens høytid. Det er charterfeber, bare hjemme i Norge denne gang. Julebord, julefest og ut på byen i romjulstiden. For ikke å glemme nyttårsaften. Det er forventet at du skal innta alkohol på disse dagene.

Hvorfor feirer vi jul? Det er mange meninger om hvor julen oppsto, jesus, st. nicolaus(senere santa claus), hedensk feiring for årsbytte og at sola snur... Jeg skal ikke gå inn på hvorfor, men uansett hvor julen startet vil jeg tro at meningen ikke er den julen vi nå feirer. Hva har jesu fødsel med ribbe, alkohol, julebord og fri fra jobb å gjøre? Julen er også tiden hvor folk som aldri går i kirken ellers, men kaller seg kristen, drar den feite ræva si ned i kirka på julaften. Er julen tiden hvor man slår et slag for å forsvare at man liksom er kristen?

Julens skalkeskjul er at det er en tid for ettertanke og mye spilling av "Do they know its christmas". Man skal være snill med alle og bla bla bla. Hadde folk virkelig trodd på og fulgt julens såkalte budskap hadde de sendt sine dyre julegaver til noen som virkelig "trengte" dem. Istedenfor å gi dem til en trengende fjortiss som allerede har tre like ting av samme slag, bare at denne er nyere.
Hvordan kan man sitte å fråtse i alle den mat og godteri og samtidig liksom tenke på de som ikke har mat(eller godteri)?

Julen burde helt ut handle om å gi ekstra til de som trenger det. Tenk hvis man hadde tatt alle de pengene man brukte på julegaver, julemat, godteri, alkohol, alt det ekstra man kjøper kun for julen, og heller donert det til Redd Barna eller UNICEF. Hvor mye hadde ikke det blitt? MYE!
Miljøvennlig og helsemessig bra er julen heller ikke. Strømforbruket går opp i skyene, overforbruk av alt materielt og juletrær som hugges ned kun for 2 toppen 3 ukers bruk. Plastjuletrær er i seg selv ikke miljømessig, men på sikt. Stress, masse søtsaker og skyhøyt pengebruk er vanlige helseplager i desember måned. Som butikkarbeider har jeg vært borti noen helt utslåtte mennesker allerede før selve julen er i gang. Det er jo ett visst press, unger som blir sure hvis de ikke får rett gave, eller gaven har feil farge, noen som forventet julegave men ikke fikk det...
Jula er tiden hvor kapitalistene gnir seg i hendene, spyr ut reklame og folk kjøpet det! De går rett i fella år etter år.

Ja jeg kjøpet julegaver, og å motta dem.
Ja jeg spiser masse mat og godteri.
Ja jeg drikker 2. juledag.
Det har også hendt at jeg har brukt altfor mye penger på julegaver.
For meg er julen en tid med fri som skal brukes til hygge med familie og venner. Noe man egentlig kan bruke resten av året til også, sommerferie, helger og andre fridager. Men jeg føler presset jeg også. I år tenkte jeg(og det jo tanken som teller?) at jeg skulle drite i å kjøpe julegaver og heller gi alle pengene til veldedighet. Det gjorde jeg ikke. Jeg føler at jeg gi julegaver. Hvis ikke blir jeg sett på som en gjerrig person som får men ikke gir. Det er rett og slett grunnen. Jeg synes jo også det er hyggelig å gi, men holder det egentlig ikke å få gaver på bursdagen sin?
Julen har kommet for og bli, og jeg tror bare en økonomikrise kan stoppe forbruksfesten de  kommende årene. Julen er tradisjon for de fleste, jeg håper en gang i framtiden at nye tradisjoner for julen vil utvikle seg, med et mye mindre materialistisk preg.
Da gjenstår det vel bare å ønske dere alle en God Jul, pass på sukkerinntaket!

Hva slags juletradisjoner ville du hatt, eller har du?

1 kommentar:

Anonym sa...

Alle tiders juleblogg innlegg :)

Jeg er enig i masse av det du skriver men det er noen ting jeg føler ikke stemmer helt!

Desember er den måneden, vi nordmenn i alle aldersgrupper er mest givende.
Det er januar som er den virkelige tøffe måneden for de som sliter.

Selv om jeg er enig i det meste av det du skriver, så synes jeg selv det er koselig å gi å få presanger. Alle tradisjonene vi har som ikke de andre landene har, er en ting som gjør at Norge ett fascinerende land.

Men den drikke kulturen det er fra jula-nyttårsaften er helt sinnsyk, den kunne vi godt ha vært uten.

Hilsen den gale kkattedama på tøyen ;)