mandag 12. april 2010

Utleiehaien Utleiemegleren


Stilig annonse tenker du kanskje. Fargerik, siktet mot unge folk. Bullshit og bedrageri tenker jeg. Rolig liv? Svikter aldri? Er ikke akkurat de ordene jeg ville beskrevet Utleiemegleren med. Rolig liv? ja kanskje for de som jobber der. Det virker som de kun sitter å drikker kaffe, prater drit, reiser på ferie og er sykemeldte. Svikter aldri? De holder hvertfall ikke de de lover.
Når man flytter inn i en leilighet og betaler ett depositum så ikke bare forventer man at ting skal være i orden, ting skal være i orden. Hvertfall når det kommer til sikkerthet i boligen slik som brannvarsler og brannslukningsapparat.

Jeg har leid fra Utleiemegleren siden juni i fjord, og da vi flyttet inn var det verken brannslukningsapparat eller brannslage. Da vi tok dette opp med megleren virket det som hun ikke nesten skjønte hva vi pratet om og mente at vi skulle fikse det selv. Dette skulle vært der når vi flyttet inn, og å be oss fikse dette selv når vi har betalt ett depositum på 45.000 synes jeg er utrolig uansvarlig og uprofesjonelt.
Det tok omkring en måned før vi fikk brannapparat og brannslange. Dette burde vært fikset på få dager. Da vi fikk dette mente megleren attpåtil at vi skulle sette opp brannslangen selv.

Noe jeg også synes er forkastelig og dårlig er at når vi tok opp dette med brannslukningsutstyr ble vi møtt med en sur tone akkurat som om det var så mye å be om. Megleren virket ikke noe interessert i å fikse dette. De må skjønne at når man har betalt depositum forventes det at alt er i orden, og man må kunne si ifra uten at man skal føle at man er pirkete og masete.
Annet vi tok opp var dørlåsen, den er litt vanskelig av seg når man skal låse/åpne døren. Dette skulle også fikses, per dags dato har det enda ikke hent.

Vi ble advart om ikke å leie via dette meglerfirmaet da vi så etter leilighet i fjord, men tenkte at så ille kan det vel ikke være. Så feil kan man ta.
Nå skal vi flytte ut, og vi har avtalt via e-mail, og ett skriv om at vi skal flytte 1. Mai. Da vi ikke mottok kopi av dette skrivet, og de ikke avtalte noen visning gikk vi til kontoret deres for å høre hvorfor. De som var der visste ingenting om saken. Hun som er vår kontaktperson har vært sykemeldt i lang tid, og han som skulle sende oss kopien var i Asia! Hvis folk er bortreist og sykemeldte må de få noen andre til å ta over arbeidet deres i mellomtiden! Vi kan ikke vente på at de skal bli friske, eller at de skal komme fra ferie når vi har avtalt med dem at vi skal flytte ut, og har fått en ny plass å bo.
Vi var der på fredag og da sa de som var der at dette skulle bli ordnet til i dag, mandag. Det har selvfølgelig ikke hendt.

Er det mulig å være så useriøse og rett og slett inkompetente?!
Så ser du denne logoen hvis du skal leie bolig, HOLD DEG UNNA!


Hva mener du om det du har lest?
Overreagerer jeg, eller burde de gjort mer?

29 kommentarer:

Tonje sa...

Så irriterende! Spør fri rettshjelp eller noe om de kan gjøre dette.. Eller ring brannvesnet og si det, for det er jo ikke lov å ikke ha brannslokningsapparat osv i orden. Jeg fikk kjeft av brannmannen som kom å sjekket her fordi jeg ikke var helt sikker på hvordan apparatet skulle brukes, hehe.

Kristiane sa...

Ja, tenker å kanskje gjøre det. Skal hvertfall høre med en venninne som studerer juss :-)

Anonym sa...

Hei Kristiane
Jeg har selv brukt Utleiemegleren, og kjenner meg igjen i alt du skriver. Jeg har dog brukt de til å leie ut en leilighet, og har tapt en del penger pga Utleiemeglerens inkompetanse. Jeg vil ønske deg lykke til i din eventuelle sak, for du kommer til å trenge det, siden de er ekstremt slu. Jeg håper du sverter deres omdømme og advarer andre om den svindelen de driver med.

hege sa...

Ikke god erfaring jeg heller. Mye bløffing og drenering. Går for tiden og venter på å få tilbake depositum. Var visst ikke så enkelt å få det utbetalt innen rimelig tid, for måtte jo forstå at de hadde mange tusen andre også å forholde seg til..
Aldri mer utleiemegleren!

andy sa...

av alle rare folk og fe jeg har leid leilighet av er utleiemegleren uten tvil de vanskeligste og minst samarbeidsvillige.

de er faktisk de eneste, da inkludert både stat og privat, som det ikke går ann å snakke med..
har vært sykmeldt snart ett år og har gjentatte ganger forsøkt å få endret innbetalingsdato for husleien uten en antydning til imøtekommelse.

og det drøyeste er vel at de har namsmannens velsignelse i alle sammenhenger uansett....

som det er sagt av flere her: UTLEIEMEGLEREN AS ER SØPPEL og alt annet enn "profesjonelle".. styr unna..

Birgit sa...

Min erfaring med Utleiemegleren er heller dårlig. I løpet av et leieforhold på ett år, byttet de konsulent for min leilighet 4 ganger. Ingen av gangene ble jeg informert om hvilken megler jeg skulle forholde meg til ang leiligheten. Det er nå 6 mnd siden jeg flyttet ut og jeg har fortsatt ikke mottatt depositumet (30.000), som står på Utleiemeglerens egen konto. Er i prosess med advokat for å få pengene utbetalt.

HOLD DERE UNNA UTLEIEMEGLEREN! De er helt useriøse.

Kristiane sa...

Kunne ikke vært mer enig Birgit, har aldri møtt noen som har vært fornøyd med Utleiemegleren, heller motsatt! Håper ordet sprer seg så ikke flere må slite med dem.

Anonym sa...

Uff, godt jeg sjekket dette - har prøvd å få tak i de for å leie en leilighete, men de hverken svarer på mail eller tar telefonen. Ringer heller ikke tilbake når man legger igjen beskjed.
Stakkrs de som er så uheldige å inngå avtale med de, enten det er på utleier eller leietakers side.
Useriøst virker det som. Rart de klarer å holde på.
Anne

Anonym sa...

Min erfaring er at de er superproffe. Min megler gir meg god oppfølging og er alltid tilgjengelig for meg. Alt jeg har spurt om har blitt ordnet. Bare godord å si om UM.

Kristiane sa...

Sikker på at du ikke jobber for dem selv?

Anonym sa...

Megleryrket er ikke helt for meg.. Så nei!

Kristiane sa...

Hehe, måtte nesten spørre. Ble så overrasket over utleiemegleren faktisk fikk positiv omtale av noen.

Anonym sa...

Utleiemegleren er totalt ubrukelig, hadde ikke leiligheten vært så perfekt for meg hadde jeg flyttet tidligere.

Visning ble utført med tidligere leietaker, mens det var mørk ute, så jeg så ikke at leiligheten ikke var skikkelig vasket når jeg flyttet inn. Fett innimellom sømmer på servanten på badet og på kjøkkenet, og noe som så ut som nikotin flekker i taket. (Røyking er ikke tilatt i leiligheten..) Leiligheten var i tillegg avertert med kabel-tv, men det var ikke innlagt alikevel.. Gjorde avtaler om å fikse dette plus div mangler i leiligheten, bla. manglende brannslokkningsapparat, brannvarslere,løse stikkkontakter, forskriftsmessig belysning på bad og inkludere boden i husleiekontrakten. Jeg bodde der i tre år, ingenting ble utbedret.. (Mangler ble foresten foreslått utbedret på utlegg fra meg, samtykket, sa så ifra at jeg ikke hadde muligheten og hørte aldri noe mer...)

Biloppstillingsplassen min ble murt igjen til fordel for utleier det andre året av leieforholdet, uten trekk i husleie, eller forvarsel. Etter å ha prøvd å få kontakt med utleiemegleren i nesten 3 uker ga jeg opp..

Å bruke tre til fire uker på å prøve å oppnå kontakt hver gang noe skjer er latterlig irriterende, spessielt når man aldri får noe svar...

Godt råd til både utleier og leier, ligg langt unna dette firamet. Ubrukelig. Har nå ventet i tre uker på å få igjen depositumet mitt etter utflytting, de påstår sågar at det er utbetalt men har forsatt ikke mottatt det...

Cesilie sa...

Jeg og min samboer er midt oppi en sak med Utleiemegleren nå, da leiligheten vi bor i er leid ut lenger enn hva som er lov jfr. Borettslagsloven. En i borettslaget har truet med å gå til sak mot eier, så hun har spurt om vi kan flytte etter å ha bodd her i kun seks måneder.

Hun er ikke interessert i å kompensere NOEN flyttekostnader, og UM legger alt ansvaret på henne selv om det er de som har gjort det faktiske avtalebruddet, da det er de vi har kontrakt med.

De har gått om systemet og legger presset på oss ved at de ikke kaster oss ut(det kan de jo ikke iflg kontrakt), men spør oss heller om å flytte og legger vekt på at eier ikke ønsker leietakere og det gjør heller ikke klager i borettslaget. Hyggelig å bo her da? Nei. De vet hva de driver med, og de gjør det med overlegg.

Jeg har i dag sendt mail til Forbrukerrådet, skal nå sende til TV2 Hjelper deg, jeg skal sende brev til ledelsen i UM, jeg skal kontakte JussBuss for fri rettshjelp i morgen, og jeg skal kontakte en journalist i Oslo som er glad i slike saker. Jeg har også lagt sjefen til vår kontaktperson som kopi på alle klagemailer uten at det får noen resultater/konsekvenser. De slipper ikke enkelt unna denne saken!

Det er helt utrolig at et så stort og angivelig profesjonelt firma kan opptre så uprofesjonelt. Er dette mennesker som ikke var kompetente nok til å drive hussalg og derfor bega seg ut på leiemarkedet med minimal kompetanse..? Man kan jo spørre seg selv.

Kristiane sa...

Kjempebra at du skal gjøre det Cecilie! Jeg stiller villig opp om de ønsker flere erfaringer med UM. Just say the word!

Anonym sa...

Dette høres ikke bra ut... Jeg har faktisk nylig tatt kontakt med Utleiemegleren og satt bort leieforholdet til dette firmaet pga at jeg er fersk i utleiemarkedet og dermed litt redd for å tråkke feil. Er utlleier av en liten leileghet. Det kan godt være at alt er ok, har valgt leieboer selv, og krysser fingrene for at han er så ok som han virker. Jeg hadde imidlertid ikke noen god magefølelse da jeg besøkte UM, følte at de nærmest prøvde å presse meg til å krysse av i kontrakten på punkter som tydelig ville gi de bedre rettigheter hvis noe skulle skje. Var nesten så jeg forlot kontoret med uforettet sak, og er neimen ikke sikker på om det var klokt å signere. Men gjorde nå det til slutt... Så får tiden vise, håper jeg tar feil i mine bange anelser

Anonym sa...

UTLEIEMEGLEREN ER DRITT!
Har selv nå søkt fri rettshjelp pga dem.

Kristiane sa...

Lykke til! Håper saken din når gjennom og at de får som fortjent!

Anonym sa...

Jøss, så mye negativt det står om Utleiemegleren her. Typisk at det kun er det negative som kommer frem.. Så derfor skal jeg faktisk legge igjen en hyggelig kommentar. Jeg bruker de til å leie ut min leilighet, og min megler har gjennom hele prosessen vært svært hjelpsom og ikke minst tilgjengelig for meg. Jeg ville uten tvil anbefalt de videre, da jeg selv ikke har mye kunnskap om utleie og er veldig takknemlig for deres hjelp:)

Kristiane sa...

Når man kun har hatt negative opplevelser med uteleiemegleren så er det vanskelig å skrive noe positivt om de. Det et deres egen feil at de får negativ omtale når de ikke gjør jobben sin!

Anonym sa...

hei. har bruk um mangr ganger og vart fornoeyd, men denne gangen har jeg faatt en vanskelig leieboer. det maa antagrlig gaa tol advokat etc. men keg kommer ikke til aa gi meg hvis um ikke ordner opp. blir jo en fin historie for avisene samt aa hjelpe og advare andre mot dette.

Anonym sa...

Hei.
Er helt fersk. Som student er jeg rådet til å leie igjennom UM. for å unngå problemer innen det private markedet.
Der i mot har jeg aldri hatt så mye til overs for dem, med tanke på tideligere hendelser innen familie og bekjente.
Så tenker jeg at jeg skal holde meg unna privat, og UM.
Hvor hendvender jeg meg da, lurer jeg.
Finnes det noen profersonelle med godt omdømme? Noen til å stole på?
Er ikke så lett å vite hvor, eller hvem jeg skal gå til for leilighet i Trondheim, når jeg alltid har bodd i Oslo!
Trenger råd. Vil ikke inngå en avtale jeg kommer til å angre på. Blir ikke noe godt førsteinntrykk og erfaring for leie i fremtiden.

Kristiane sa...

Hei Anonym!
Her er det som er viktigst å huske på ved leie av bolig:
http://www.bolighjelpa.no/node/12551
Du kan legge ut annonse etter hybel/leilighet gratis på hybel.no. Der har de også til leie. Finn.no kan du også sjekke ut.
Har du søkt via studentsamskipnaden? Det private marked kan være skummelt, men så lenge du sjekker alt du må på forhånd(se link), så går det nok bra. Bedre det å ha direkte kontakt med utleier, fremfor å gå gjennom et selskap som UM.

Lykke til! Skulle det være noe mer er det bare å ta kontakt.

Anonym sa...

hei alle sammen.
Jeg flyttet inn i et bryggerhus på et småbruk som eieren er en bekjent av meg. Men leieforholdet har ikke vært så bra pga. eieren krevde arbeid på gården og litt til. Dette står ikke kontrakten. Men en muntelig avtale om at jeg hjalp til litt på gården i hips og haps ettersom jeg kunne hjelpe til. Men dette utnyttet eier veldig og jeg følte meg ynyttet som barnevakt og hushjelp istedenfor rimelig stallarbeid og kan man kalle det vennskapelig hjelp med mulighet for lavere leie eller andre smågoder. dette så jeg ikke snurten av! Bare En Frekkhet av selvfølge at jeg skulle slippe alt i hendene og løpe bort å hjelpe etter kall. Jeg har vært på besøk hos kjæresten etter en krangel når jeg satt ned fotten på dette, der har jeg vært en stund for å ta en pause fra eieren, men alikevel betalt leie og høffelig tlf.kontakt med eieren. Dette er bare en liten bekrivelse av frekkheten hos eieren. Men imellomtiden mens jeg besøkte kjæresten en stund. har jeg oppdaget ved en liten kjøretur ned til gården for å hente småting i bryggerhuset som jeg disponinerer og leier, at eieren har stuet inn andre folk uten tilatelse fra meg om det er greit og mens mine ting står inne i dette bryggerhuset.de sa de også betalte litt for oppholdet. er dette lov???

Kristiane sa...

Muntlig avtale er jo også bindende, men for din egen del burde du få en kontrakt hvor hva dette "lette arbeidet" egentlig er definert som. Høres jo ut som dere ikke er helt på samme bølgelengde om hva det innebærer. Hvis dere har en enighet om at du leier det bryggerhuset, så kan ikke eieren leie det ut til noen andre. Du har vel kontrakt?

Anonym sa...

leier en bolig i rolf hofmos gate 11,0655,oslo.megleren masset på meg 2 uker før overtagellse for depositumm.i leiekontrakt så står det at vi skulle få ny komfyr,har aldri fåt det.utleiemegleren hett JOHN EIGIL JOHANSEN,han har rett og slett glemt det,sa han da jeg ringte.det samme svar har jeg fått fra den nye utleiemegleren(LINN COUCHERON BERLI)som overtok vårt leiekontrakt etter 1 år da han JOHN,sluttet å jobbe for dette byrrået.Så har jeg fått kontakt med dette nye utleiemegleren som skulle også se på leiligheten i vilket stand ser dette ut.ikke noe problem hun har fått lov å se på det,så minner jeg om KOMFYR til henne også,så hun var ganske BESTEMT OG IMPUNERT at hun skulle ikke glemme dette og ordne alt(JEG BA HENNE IKKE GLEMME OM KOMFYREN,HUN SKULLE RINGE MEG DAGEN ETTER)3 uker har gått og vi har ikke hørt noe fra henne....heeiiiaaaaa,hheeeeeiiaaa!

Anonym sa...

HEI STIAN HER.LEID EN PILRÅTTEN LEIL MED MASSE FEIL.JEG SKAL ANMELDE..HUSEIER TOK MED EN KOMPIS..
DENNE SAKEN ER FOR LANG OG FORKLARE..SKAL PÅ KAMMERET ETTER JOBB Å ANMEDLE UTLEIEMEGLER OG HUSEIER..HARDT MOT HARDT..
BLE FRUSTRERT NÅR JEG LESTE NOEN AV DERES KOMMENTARER..
MVH STIAN

Audun Andreas Ellingsen sa...

Har själv haft med dessa att göra, oseriöst och lata så det håller, lyfter inte en tumme om de inte får pengar för det.
Körde på med leiegaranti, tänkte att det kan vål gå bra och nu sitter man med en räkning till 5000 efter att ha flyttat ut för något, nä här blir det forbrukerrådet nästa.
Förbannat svindel hela skiten.

Kristian Blindheim sa...

Jeg har brukt utleiemegleren til å leie ut min egen leilighet og er heller ikke fornøyd med dem. Derom utleiemegleren hverken greier å tilfredsstille utleier eller leietaker, så har det vil ikke så mye hensikt at de eksisterer :)