søndag 4. april 2010

Modig leder?!

I dagens aviser kan vi lese om påskemessen fra Vatikanstaten hvor paven talte for rundt 70.000 mennesker.
Han nevnte ikke overgrepsskandalene som har versert i media den siste tiden.
Likevel blir han beskrevet av en kardinal som også talte under messen, som "ufeilbarlig og modig leder, som ikke bryr seg om smålig sladder."

For det første er ikke paven ufeilbarlig. Han er ett vanlig menneske av kjøtt og blod som resten av oss. Dvs ikke perfekt, og fullt i stand til å begå feil slik som oss andre dødelige. Han har allerede begått en feil spør du meg i å ikke nevne overgrepene i sin 3 timers lange tale.
For det andre synes jeg ikke han er særlig modig. En modig leder er en som kan stå like oppreist i motvind som i medvind. En som kan innrømme feil og ta på seg skylden for dem. En som kan ta en konfrontasjon, og være ærlig. Jeg mener paven under denne tiden, og den katolske kirke, ikke har fylt disse kriteriene. Det er kjent at flere av disse overgrepene har blitt dekt over av prester.
Alt for å holde masken hva? Det er ikke så nøye med barna som får ødelagt livene sine.

Jeg finner det rart at gud, siden han er allmektig, ikke har sendt ett lyn fra himmelen som har utslettet disse lømlene. Hvordan kan han ha sittet der oppe å sett på at hans undersåtter har misbrukt barn i flere tiår?
Alle har vel hørt ordtaket, "den som tier samtykker"... Eller som det står i biblene "La alle de små barna komme til meg"...

At kardinalen også kaller avsløringene for "smålig sladder" finner jeg utrolig arrogant og ja, har egentlig ikke ord for denne skandalen...

Hva mener du om denne saken?
Burde paven ha nevnt overgrepene i talen sin?


Les mer om saken på:
Aftenposten.no

2 kommentarer:

2ne sa...

ingen tvil om at paven skulle nevnt overgrips skandalene i en 3 timers lang tale

-2ne-

HuMarianne sa...

I mine øyne har den katolske kirke alltid vært luguber. Den har for mye makt blandt sine troende. Enkelt og greit.

Hvor er katolikkene som demonsterer i gatene fordi paven og resten av "toppsjiktet" har sviktet dem? Skulle likt å se dem snart.