søndag 18. april 2010

Foreldrefellen



Jeg leste i fredagens avisutgave av Dagbladet at det er ramaskrik på Tinget over AP`s forslag om to deling av foreldrepermisjon. De mener dette vil være bra for likelønn, og likestilling mellom mor og far. Barne- og likestillingsminister Audun Lysbakken er positiv til forslaget.
KRF, FRP og Høyre er derimot sterkt imot forslaget, bl.a. fordi de mener det blir for mye inngrep fra Regjeringen og pga amming. FRP mener dette stopper valgfriheten til foreldre.

Jeg må innrømme at foreldrepermisjon og amming ikke er en sak jeg følger så mye med på, eller bryr meg om, men jeg ser en lett løsning på dette.
Hvorfor ikke gi alle foreldre en permisjonstid på 1 år, eller hva som er vanlig og bra. Så kan de selv velge hvordan de skal fordele det på far og mor.
Da kan mødre som velger å amme lenge ha lenger permisjon enn far hvis de ønsker det. Også kan andre par som igjen har andre ønsker dele permisjonen etter sine behov. Det vil sikkert være negative sider med denne løsningen å. Men jeg ser ikke helt hvorfor dette ikke skulle fungere.

Jeg tror dette vil være positivt for likestilling i hjemmet, og kanskje for likelønn også. Alle foreldre er jo forskjellige. Mange mødre ønsker sikkert å gå tidligere ut i arbeid og la far være hjemme. Mens andre ønsker det annerledes. På denne måten vinner alle. Mor og far har trossalt like mye "rett" over barnet. De er jo like mye forelder til barnet begge to.
"It takes two to tango".


Hva mener dere om denne saken?
Burde mor og far ha like rettigheter til permisjon?

1 kommentar:

kari sa...

SV: Det er jo helt feil lag snuppa ;) Det er jo Vålerenga som gjelder :P