tirsdag 13. april 2010

Er penger lykke?


Blir du glad av å se på dette bildet, fordi penger er noe du liker og har nok av? Eller blir du deppa fordi du gjerne skulle hatt alle pengene på bildet, fordi du trenger dem?

I dagens samfunn er det vanlig å si at penger ikke kan kjøpe lykke, og at du ikke blir lykkelig av penger. Men stemmer egentlig det?
Penger alene kan nok ikke kjøpe deg genuin ekte lykke, men kan ikke penger i tillegg til andre faktorer skape lykke?

Jeg vil si at en som har det bra med familien og vennene sine, og som i tillegg har nok penger til å klare seg uten problem er lykkeligere enn en som er i samme situasjon med familie og venner, men som strever for å holde budsjettet hver måned. Stress og bekymringer er ikke akkurat noe som gir deg lykkerus, og de to faktorene spiller ofte inn for sistnevnte. Mens den med nok penger aldri må bekymre seg for å få betalt alle regningene, eller om de kommer til å få råd til mat hele måneden.

Jeg kan huske å ha lest om flere som har tatt sitt liv under stort økonomisk press, mennesker som har gått konkurs f.eks. De hadde familie og venner, men ingen penger. Jeg har ikke hørt om noen som har hatt begge deler som har tatt sitt liv.
Jeg leste nylig i Aftenpostens fredagsbilag, A-Magasinet, om folk som hadde vunnet i Lotto og om hvordan det hadde påvirket deres liv. Han ene hadde porsche, og hadde fri hver fredag som han brukte på familien. De andre var ett eldre par som visstnok hadde slitt med å betale alle regninger, og få kjøpt nok mat, de sa at slike problemer var helt forsvunnet nå.
Selv er jeg absolutt ikke ulykkelig på noe vis, men hadde vært mye mindre stresset hvis jeg hadde hatt noe mer med penger.
Jeg tror også til en viss grad at penger faktisk kan kjøpe lykke. Det er jo bare å se på disse rikmannsdøtrene fra diverse tv-serier. De ser jo ut som de aldri har vært lykkeligere når de kjøper seg en ny veske, kjole osv.

Hva mener du?
Kan penger kjøpe lykke?
Gjør penger deg lykkeligere?




5 kommentarer:

Tonje sa...

Jeg tror ikke nødvendigvis man blir lykkeligere med mye penger, må være slitsomt mange som vil være enn med deg pga pengene og har man veldig mye penger har man sannsynligvis jobbet mye og hardt for å få de, som må ha gått på bekostning av noe annet, feks familie og venner. Men som fattig student vil jeg si jeg hadde vært et par hakk lykkeligere med litt mer penger, så jeg slapp å bekymre meg over økonomien og kunne fokusert bedre på studiene. Hadde aldri gått rundt uten deltidsjobb. Så, konklusjonen min, hehe, er at jeg tror man blir lykkelig hvis alle faktorene som er viktige for deg er på plass. Hvis penger er en av dem så greit, hvis ikke tror jeg det er viktig å ha nok penger til at det går rundt og litt til. :-)

Eirik sa...

HAHA. æ skreiv nettopp på et innlegg at man kan kjøpe lykke for penga! :P

Kristiane sa...

Skal lese det Eirik ;-) Ja er enig med deg Tonje.

GLASSKÅR sa...

Jeg tror nok penger er med å skape en slags lykke.. Mye kan kjøpes for penger og man slipper endel bekymringer om man har penger nok til at hjulene går rundt.. :)

clara sa...

Jag tror det beror på vad man gör med sina pengar. Jag själv kan sitta på min internetbank och räkna fram och tillbaka, vilja ha mer.. men sen inte ens spendera dem, bara se talen öka och bli mer. OM jag väl skulle köpa något blir jag sedan arg för att jag köpte det och vilja ha tillbaka det. Pengar gör mig varje dag irriterad, just för att jag aldrig slutar tänka på dem, även om jag inte är fattig. Ibland önskar jag att jag inte hade några pengar att spendera, men tänk så bra det är att kunna göra saker spontant, som typ att köpa en resa eller investera i något. ja, pengar tänker jag för mycket på...