fredag 16. april 2010

Diktaturet til fotball-VM

Aftenposten.no publiserer i dag oppsettet til årets VM-kamper i fotball i Sør-Afrika. Til min forferdelse ser jeg at Nord-Korea deltar! Diktaturstatens lag skal spille mot Portugal, Brasil og Elfenbenskysten i gruppespillet.

Jeg synes det er forferdelig å se at et land som så og si holder sine innbyggere kneblet og fanget skal få lov til å delta i arrangementer som dette. Mange vil sikkert argumentere med at det hvertfall ikke hjelper å stenge dem helt ute, og at det bare går utover befolkningen. Men hvis man tror at dette bare er lek og morro i Nord-Korea så tror jeg det er skammelig feil. Fotball er nok, som alt annet bra, ett privilegium kun forebeholdt diktator Kim Jung-Ils støttespillere. Altså de som støtter opp rundt hans fangeleire og knebling av ytringsfriheten.

Tenk så hvis, mot alle odds, Nord-Korea vinner VM. Skal vi da feire denne diktaturstatens seier? Det hadde isåfall vært kvalmt og skammelig. Tro for en triumf det hadde vært for Kim Jung-Il og hans menn. Jeg tviler på at dette ville gjort ham mer mottakelig for å forandre noe i landet sitt. Det ville vel bare "bevise" for ham at han gjorde noe rett.
Hva slags straff venter disse spillerne hvis Nord-Korea dumme seg totalt ut?


Nord-Koreas leder fører en egoistisk politikk og gjør som han selv vil. Ett eksempel på det er at når landet skulle møte sine naboer i Sør-Korea til kamp, så nektet de å spille nasjonalsangen deres, de nektet også Sør-Koreanske flagg på tribunene. Sør-Korea ble selvfølelig harniske over dette, men de kom ingen vei med Nord, så de måtte ta det videre til FIFA. Kampen måtte spilles på nøytral grunn i Shanghai, Kina.
Skal vi la slike land som nekter det andres lag flagg og nasjonalsang, å delta i de store mesterskapene? Jeg mener de krenker andre land ved å gjøre dette.
Sør-Korea deltar forøvrig også i Sør-Afrika
.

Noe annet jeg finner urovekkende er hvem som har sponset det Nord-Koreanske landslaget. Tidligere har bl.a. NIKE og Hummel vært sponsorer. Penger og profitt går over alt annet, eller hva? Dagens sponsor er det mexicanske Pirma. Dette selskapet selger sine varemerker i land som USA, Canada, Brasil og selvfølgelig Mexico. Jeg håper alle vil boikotte dette merket skulle dere komme over det! Man kan ikke drive å forhandle og tjene penger på samarbeid med land som åpenbart driter i alt som heter menneskerettigheter.

Det eneste eventuelt positive med dette landets deltakelse i VM er at forhåpentligvis vil media vie landet større oppmerksomhet. Kanskje vil situasjonen i landet bli mer vident kjent. Jeg skulle ønske publikum ville boikotte kampene de skal spille, men det er nok å håpe for mye. Jeg ville også håpet at motstanderne og spillerne ville boikottet å spille mot dem, men i VM skjer det vel neppe.
Fotball er ikke politikk, men i dette tilfellet mener jeg at det blir annerledes.

Burde Nord-Korea få delta? De har jo deltatt tidligere i år i OL også.
Eller mener du at fotball er en helt egen arena, hvor slike ting ikke har noe å si?


http://www.vg.no/sport/fotball/engelsk/artikkel.php?artid=10005247

1 kommentar:

kari sa...

SV: hahahaha. godt poeng ;) thea er nok ikke den smarteste, men uansett så liker jeg ikke victoria :P