onsdag 17. mars 2010

Samarbeid for arbeid

Regjeringen har i år kommet opp med ett nytt prosjekt for å holde velferdstaten Norge vedlike framover. Prosjektet heter "samarbeid for arbeid" og handler om at regjeringen skal lytte til innspill fra aktuelle aktører fra alle samfunnslag. Alle borgere er invitert til å delta i debatten.
Prosjektet har fire temaer, sykefravær, næringsutvikling, frafall i videregående skole og bærekraftig økonomi.

Jeg synes det er kjempebra av regjeringen å sette sammen ett prosjekt som dette. Selv om det egentlig bare skulle mangle, de er jo valgt til å styre på vegne av det norske folk. Det er jo det som er demokrati. Men det kommer til å bli litt av en utfordring å ta alle der råd og tips de får å skulle sette dem sammen til noen tiltak. Alle har jo forskjellige meninger om hvordan ting burde gjøres.

Selv synes jeg frafall ved videregående skole er ett veldig viktig tema. Selv var det så vidt jeg besto med studiekompetanse etter tre år. Dette var mest pga veldig høyt fravær. Ja, det er selvfølgelig mitt eget ansvar å komme meg på skolen hver dag, men hadde du gått på den videregående skolen jeg gikk på så hadde du forstått hvorfor og hvordan situasjonen ble slik den ble. Jeg har alltid vært en skoleflink jente som har vært flink i alle fag, spesielt realfag.

Jeg gikk tre år media og kommunikasjon som første til generell studiekompetanse. På media de to første årene er så og si 60 % kanskje av skoletiden mediefag. Og disse fagene utdyper hverandre. En hel skoledag kunne være bare mediefag. Så vi fikk utdelt en oppgave, f.eks. lag en fotohistorie med så mange bilder. Da fikk vi rett og slett bare utdelt denne oppgaven på ett ark, og alle hadde hver sin pc i klasserommet. Thats it. Spesielt første året var det minimalt med tavle undervisning, og undervisning i det hele tatt. Lærerne ga oss oppgaven, så gikk de satt seg inne på lærerrommet! I perioder låste de seg til og med inne! Slik at vi ikke fikk tak i dem.
I begynnelsen fikk vi sånn 2-3 måneder på ett prosjekt. 2-3 måneder på å ferdiggjøre ett prosjekt, når du har ca. 3 hele skoledager i uken med bare mediefag. Den oppgaven kunne du nok lett ha gjort på en uke eller mindre. Så hva skjer da, når du gir en gjeng på rundt 16 år en oppgave de får 2-3 måneder på å løse, hver og en har tilgang til en egen pc, og lærerne sitter på lærerrommet. SELVFØLGELIG sitter elevene seg ned på internett! Vi i klassen satt så mye på blink, facebook, nettby u name it, uten at lærerne sa noe som helst(de var jo aldri der), at vi ble møkklei. Flere av disse prosjektene gjorde at vi måtte bevege oss utenfor klasserommet, og avatil skolen. Så etterhvert beveget vi oss inn og ut av skolen som vi ville, og kanskje 50 % av tiden gikk til skolearbeid. Den siste måneden på grunnkurs hadde vi ingen oppgave, så da satt vi å spilte kort hver time i klasserommet. Lærerikt.

Andre året ble mye bedre på mange måter. Vi fikk inn to nye lærere som faktisk var interessert i å lære oss noe, og som kunne noe, de vi hadde fra før av hadde militærutdannelse(!), og han andre hadde tatt litt bilder. For meg selv gikk det også bedre fordi nå hadde vi faktisk undervisning så da måtte jeg jo være mer på skolen, men jeg oppdaget også noe sjokkerende. Jeg fikk vel ett stempel hos lærerne som en som var veldig mye borte, men en dag da jeg var på skolen så hadde de glemt protokollen(hvor fraværet føres) i klasserommet, så jeg så tilfeldigvis på den, og da hadde de skrevet fravær på meg de første timene, enda jeg hadde vært der!
Og hvordan kunne de skrive fravær i timer de selv ikke var i, eller møtte opp i?

Jeg måtte flytte hjemmefra når jeg skulle begynne på videregående fordi de ikke hadde media der jeg bodde. Jeg søkte opprinnelig ett annet sted enn der jeg gikk(Lakselv), men kom ikke inn fordi fylket var visst delt opp slik at søkere fra min kommune måtte gå i Lakselv. Jeg prøvde å klage på dette uten nytte. Dette skal ha visst seg å være meget uheldig for meg. En av de jeg gikk grunnkurs med klarte å få bytta skole til andre året fordi han ikke ville gå på den drittskolen i Lakselv. Da han begynte på den nye skolen lå han laaaangt bak. Selv om man går på to forskjellige skoler skal man jo lære like mye og bli lik kvalifisert når man går samme linje!
Han måtte hvertfall ta igjen mye.
Som borteboer var det jo også andre utfordringer i tillegg til skolen, penger og boforhold f.eks. Jeg fikk ett stipend på ca. 3100 i måneden som borteboer første året. I Lakselv fantes det ikke studentboliger, tiltross for at de fikk tildelt f.eks. media og kommunikasjon 3 år og formgiving 3 år, som bare fantes en annen plass i fylket. Da kommer det en del borteboere.
Første året mitt der betalte jeg 3600 eller 3700 i husleie!! Å stipendet var på 3100, sier seg selv at det ikke gikk opp i opp. Brød med smør og ingen mat i det hele tatt var vanlig kost på videregående.
Når man da i tillegg går på en skole hvor ingen av lærerne gidder følge elevene ordentlig opp(bortsett fra hun ene nye på andre året), så er det vil ikke ett sjokk at videregående gikk litt skeis. Elevene kunne jo mer enn det lærerne kunne. Vi hadde en kar i klassen som måtte lære lærerne med photoshop på pcen. Det var jo det de skulle lære oss!

Nei helt ærlig føler jeg meg snytt for tre år på videregående. Jeg vet jeg kunne gjort det mye bedre, og ville sannsynligvis det hadde jeg kommet inn en annen plass. Nå får jeg kjenne konsekvensene av det ved bl.a. å ikke komme inn på det studiet jeg ønsker.
Ja halve skylden er min egen for å ha mye fravær. Men jeg mener at man burde få vite litt mer om konsekvensene når man går på videregående, og få MYE bedre oppfølging. Er ikke så lett for en 16 -17 åring å tenke at det man gjør nå skal ha konsekvenser resten av livet.

Mitt råd til regjeringen for å få bort frafallet, for jeg vet at en STOR del av frafallet gjelder spesielt borteboere, er å satse mer på studentboliger, bedre lærere(som de holder på med), gratis skolemat og bedre kvalitetssikring av studiene. Det er uhørt at to elever som går samme linje to forskjellige steder ikke skal få de samme mulighetene ut av det. Hvis en skole skal få en linje som ikke alle skoler har, ergo det vil komme borteboere, så burde studentboliger med rimelig pris være et must.

Hva mener du om min stuasjon?
Hva er dine forslag for å få bort frafallet?

Delta i debatten på nettsidene samarbeidforarbeid.no

4 kommentarer:

2ne sa...

wow, dette visste jeg ikke.
For ett utrolig bra tiltak, men sant som du sier det er logisk siden vi har ett demokrati.

ble skikkelig glad av å lese dagens innlegg :D

Kristiane sa...

Så bra du likte det :-D

Tonje K sa...

Jeg fikk anmerkning en gang på videregående fordi jeg ikke ville bruke PCn vi hadde fått dyttet på oss men heller ville skrive med penn og papir.. Jeg ville dette fordi jeg ikke klarer å følge med hvis jeg sitter på internett.. Men for all del, topp at elever får pc´r, det er jo flott å kunne bruke den til å skrive stiler, excel, gjøre reasearch osv, men å alltid måtte ha den med og bruke den.. Jeg synes det er deilig å være på universitetet med pennen min, haha!
Du skriver om interessante ting, du burde jo prøve å skrive noen artikler eller kronikker å sende de inn til aviser eller noe

Kristiane sa...

Jeg er også veldig glad i penn og papir, selv om det går fortere på pc. tusen takk! har tenkt på å det, men er hvertfall koselig å få slike positive tilbake meldinger, da får man litt ekstra inspirasjon :)