søndag 7. mars 2010

Røyking=kult?



Hvorfor røyker vi egentlig?
Hva gjør at vi begynner?
Og hvorfor fortsetter vi når vi vet at det er farlig og dyrt?

Jeg husker når jeg gikk på ungdomsskolen. Da var røyking in. Å stå på "røykehjørnet" var tøft. Når man ble eldre var det ikke like tøft, men man fortsatte å røyke, til tross for smaken, lukta og prisen. For røyk smaker ikke godt. Det lukter fælt og prisen(hvertfall i Norge) er stiv.
Røyking viser hvor sterk psyken vår egentlig er. Avhengighet lar oss tro og føle at røyk smaker godt, det får oss til å miste litt av luktesansen og sist men ikke minst, kaste bort MYE tid og penger på noe som er totalt ubrukelig for oss. Røyking er direkte skadelig. Så hvorfor blir man egentlig avhengig? Det er jo psyken som sier til oss at vi er det. Men når vi kan slutte, er man egentlig avhengig noen gang? Lurer vi ikke bare oss selv til å tro at vi trenger noe, veldig ofte?
Jeg tror nok at det sosiale ved røyking er en av de viktigste grunnene til at folk fortsetter å røyke. Vi får jo så og si trødd opp i trynet at røyken er dødelig og skadelig. Det står jo til og med på røykpakka! Men avhengigheten gjør oss blind for det virker det som. Nå virker derimot som røyketrenden fra min ungdomstid har sloknet, og at ungdom er mer bevisst på at der er skadelig. Snus har derimot tatt over ganske sterkt, og snus er visstnok ikke så mye bedre.
Jeg har selv røyket i flere år. Jeg sluttet for ikke lenge siden. Først nå lukter jeg hvor fælt det er, og den stygge smaken kommer mer fram.
Røykeloven har blitt hatet av mange. Men jeg synes den er veldig bra. Tenk på de som jobbet på resturanter og cafèer før, hvor mye røyk de ble utsatt for i arbeidsdagen sin, og nå slipper man å vaske klær og hår rett etter cafèbesøk.
Tobakksindustrien og, det er en historie for seg selv. Tobakksindustrien bedriver en av de sterkeste lobbyvirksomhetene i verden. Nylig trakk Statens pensjonsfond seg ut av 17 tobakksfirmaer, bl.a. British American Tobacco. Det synes jeg er veldig bra, og viser at staten tar ansvar.

Hva mener du er beste måten å slutte på?
Hvorfor tror du folk begynner å røyke?

3 kommentarer:

clara sa...

Tack! Äntligen någon som är på min sida. När jag gick i skolan skrev jag en lång artikel om just rökning och förbud. Väldigt bra med förbud på caféer och så.. vad blir nästa steg? Kan inte folk bara förstå att det är irriterande..

2ne sa...

Da jeg begynnte å røyke var det veldig spennende og tøfft.
Den konstante følesen av å holde det hemmelig for mamma og andre familie medl. Siden det ikke var lov, var det ekstra gøy :D

Nå synes jeg det er helt idiotisk å drive å sutte på en kreftpinne.
Men får ikke meg selv til å slutte enda, selv om jeg har lest allen carr sine endelig røykfri bøker, både den vanlige og den for kvinner spesiellt. men det fungerte ikke helt for meg.

Røyking er lite kult og det lukter vondt og det er kjempe dyrt.

Skulle ønske jeg ikke hadde det behovet for å tøffe meg da jeg var yngre.

-2ne-

Kristiane sa...

Ja godt er det at trenden forandrer seg virker det som(bortsett fra i Nord-Norge virker det som). Avatil må man bare spørr seg selv hvorfor man gjør enkelte ting. Neste innlegg blir vel, "hvorfor drikker vi oss egentlig drita" ;p