torsdag 11. mars 2010

Regjeringen vil ha dyrere flybilletter


På søndagens budsjettmøte for regjeringen skal de legge fram ett forslag om en flyseteavgift på 100 kroner pr sete. De vil visst ha denne avgiften for dem som tar fly mellom de store byene hvor man også kan ta tog. Dette for å få flere til å ta tog. Jeg ser den, men ikke helt.
For det første, mange som benytter seg av fly, ikke bare mellom storbyene, men generelt, gjør det av tidspress. De har rett og slett ikke tid og mulighet til å ta tog. Dessuten er man heldig kan man faktisk på billigere flybilletter enn togbilletter. Da jeg reiste til Trondheim for 3 år siden reiste jeg med fly, og det var billigere(og mye raskere) enn tog.
Så istedenfor å bruke tid, energi og penger på dyrere fly. Burde heller regjeringen bruke tid, energi og penger på billigere og raskere tog. Strekningen mellom f.eks. Oslo - Bergen er 480 km, og en togtur mellom disse stedene tar fra 6,5 timer til 7,5 timer.
Mellom Paris og London er det 343 km, noe kortere enn mellom Oslo - Bergen. Mellom disse stedene går det som kjent lyntog. Det bruker ca. 3 timer. Altså under halvparten av tiden! Og det er ikke under halvparten av distansen...
Bruk penger på lyntog! Reisetiden kan kortes mye ned! Distansen Oslo - Bergen burde iallefall kunne ta 4 timer. Reduseres togprisene også slik at det uansett er billigere å ta tog tror jeg flere vil velge dette alternativet.
Folk flest blir mer og mer miljøbevisst, men har oppfatningen at det koster ekstra å velge miljø i mange sammenhenger. Det stemmer jo også. Hvis du skal på jobbreise og du har ett tidsskjema å følge tar du selvfølgelig fly, ikke 6 og en halv timer med tog som likevel koster omtrent like mye. Spesielt ikke med så myte forsinkelser som det har vært i det siste. Det er en risk å ta tog for tiden virker det som.
100 kroner er ikke mye å betale ekstra for rike nordmenn, men jeg synes det er feil å prioritere dyrere fly isteden for bedre og billigere tog.
Hva ville du valgt, tog eller fly?
Hvorfor?
Hva mener du regjeringen burde gjøre?

3 kommentarer:

lillcyan sa...

Jeg er litt ambivalent på dette temaet. Jeg er jo absolutt for alt som kan være med å redde miljøet, men dyrere fly? Jeg synes det er dyrt nokk å fly fra før. Selv om ikke 100 kr er så mye penger, så tror jeg nokk at vi på "student" budsjett kommer til å merke det mer en de som regelmessig flyr i forbindelse med jobb å slikt. Jeg synes heller de skal bruke pengene på å gjøre det mer miljøbeviste, sånn som tog, billigere, og ja som du sier også raskere.

Kristiane sa...

Jepp. Leste at det sto forsiden av aftenposten i dag at et tysk selskap hadde undersøkt hvordan forholdene er i Norge for lyntog. De konkluderte med at det var absolutt noe vi burde få, og at det ville lønne seg på flere strekninger.

Linn Marit sa...

Dyrere flybilletter?:O Er de ikke dyre nok som det er allerede? Jeg betalte 5500 kroner tur/retur Hammerfest-Bergen, så planlegger de å legge til enda flere avgifter? Dette er jo komplett latterlig.. Og jeg tar faktisk heller tog enn fly, så hadde jeg hatt muligheten ville jeg mye heller reist med tog..

SV: Jeg ser for meg at om du tar bort alt av narkotika og sånt, så er nok Vinni en fantastisk fyr:D