mandag 22. mars 2010

Narvesens 10. gylne bud



Som noen av dere vet har jeg snart jobbet på Narvesen i to år. Heldigvis har jeg tatt til vettet å sagt opp nå da! Men jeg er glad for at jeg begynte å jobbe der. Jeg føler at jeg har lært mye om mennesker spesielt. Mest om hvor utrolig frekke folk faktisk kan være. Voksne folk liksom. Selv er jeg 21 år og ser ikke på meg selv som en sådan "voksen" person. Men i forhold til enkelte som kanskje er 30 år eldre enn meg må jeg si at jeg synes at jeg kan være mer voksen.

Når en mann i 40- 50 åra kaller en ung jente på 21 for dum i hodet fordi kassa apparatet ikke fungerer, så er det han som har noe feil i hodet sitt mener nå jeg! Jeg kunne sikkert ha skrevert en bok om mine opplevelser på Narvesen(har litt lyst til å gjøre det faktisk), men skal ikke begynne med den boka her iallefall. Derimot tenkte jeg å skrive opp noen tips til alle dere kunder. Forhåpentligvis vil noen tenke litt på hvordan de faktisk oppfører seg. Jeg har iallefall blitt mer bevisst på hvordan jeg oppfører meg i butikker og kiosker. Tenk for 50 år siden var det mer "Kan jeg få", nå er det "jeg skal ha". Normal høflighet og folkeskikk har blitt fremmedord.

Jeg har valgt å kalle disse tipsene, Narvesens gylne bud.

Here goes...

1. Personen som står bak kassa er faktisk en person, ikke en maskin, ikke glem det!

2. Vanlig høflighet ser ut til å ha forsvunnet i Norge. Når en person hilser på deg så er vanlig høflighet å hilse tilbake. Men møter du en sur kassa ansatt som ikke hilser til å begynne med så er det selvfølgelig ett unntak.

3. Køkultur, eksisterer ikke i Norge. Å det gjelder ikke bare på Narvesen. Still deg foran kassa, bak personen foran deg. IKKE still deg foran tippekassa, vi tar utgangspunkt fra kassa, og det er nok å holde kontroll på en kø. Skal du tippe, uansett still deg i den vanlige køa!

4. Utålmodighet. Å gå innom Narvesen er ditt EGET valg. Ingen andre har tvunget deg inn dit. Altså, du må vente til det er din tur uansett om toget ditt går om 2 minutter. Andre har vært der før deg, da hjelper vi dem først, uansett hvor lang tid det tar. At toget ditt går om 2 minutter skulle du tenkt på FØR du dro innom kiosken.

5. Betaling. Hvorfor begynner folk å dra fram pengboka først når vi sier prisen på varen de har handlet? Det har jeg lurt på lenge. Alle vet jo at de må betale uansett, prisen står som regel under/på varen også. Så å begynne å grave nederst i veska/sekken når det er din tur tar bare masse tid, når du kunne gjort det lenge før.

6. Tid. Folk klager om vi bruker for lang tid, og om vi bruker for rask tid. BESTEM dere. Noen ganger tar ting lang tid pga systemer, eller fordi noen skal gjøre flere ting. Sånn er det bare. Vi prøver å være så raske vi kan. Det er faktisk ganske mye å gjøre på en kiosk bortsett fra å stå i kassa. Med litt samarbeid fra kundene kan vi være kjemperaske, som f.eks. hvis du har klar penger og det du skal ha.

7. Handelen. Ikke begynn å finn ting du skal ha NÅR du er i kassa. Hvertfall ikke når det er kø. Finn det du skal ha, også still deg i kø. Ikke begynn å spring butikken rundt når det er din tur, og hvertfall ikke bli sur om en kunde bak deg får betale mens du springer rundt.

8. Selvbetjening. Det er selvbetjening i Narvesens kiosker. Skal du ha deg en brus, hent deg en brus.

9. Mersalg. Vi er ansatt som selgere på Narvesen. Altså ikke kassa medarbeidere. Det er en forskjell. Vi driver aktivt med mersalg, det er jobben vår. Så når jeg spørr deg om du trenger en lighter til røykpakka ikke si "Å hver så snill ikke si det" med den sure tonen, bare si nei eller ja. Enkelt og greit. Jeg kan forstå at noen synes det er irriterende å bli spurt flere ganger. Men tar du noen skade av det? Nei.

10. Pose. Posene våre koster 1 krone per stykk. Vi betaler får å bestille poser, og de koster penger. Sånn er det bare. Det er ikke vi som jobber i selve kiosken som bestemmer priser og regler i Narvesen. Så faen ikke bli sur på meg for at du må betale EN jævla krone!

Noe jeg har glemt?

8 kommentarer:

2ne sa...

Dette innlegget var oversiktelig, morsomt å lese og ikke minst, men godt skrevet :)

Narvesens 10 bud burde jo vært obligatorisk å lese før man gikk inn, hehe :)

clara sa...

ÅH KRISTIANE!! Du tog orden ur min mun. Kom precis från jobbet och har tänkt på minst fem av dessa buden under morgonen. Dessa borde sättas upp utanför och läsas av många kunder. supert!!!

Tonje K sa...

Haha, jeg er så enig, Kristiane! Ikke glem de som sier ¨lille venn¨. Herregud så nedlatende enkelte er.. Siste jeg ble kalt det var da en mann skulle ha grønn prince og han fikk mentol, da sier han ¨lille venn, den er da ikke grønn¨. Det hele endte i en krangel om fargenyanser og denne bitre mannen avslutter med å si: ¨man lærer så lenge man lever vet du¨.. . Åå.. Hvorfor skal folk ødelegge min da fordi de ikke har et liv eller fordi de selv har en kjip dag? Tenk positive tanker å det positive gror gjelder ikke hos alle..

Little Ida goes Little Britain sa...

ohyes, finally, I love this!!! takk for at du tar nordmenn på kornet. snart skal jeg lage en liste om dumme nordmenn på trikken/bussen/banen. igjen, takk. you made my day.

Anonym sa...

De 10 bud burde gjelde på alle butikker, det hadde vært fint om clearchanel eller hvem det no er som henger opp dårlig reklame på busser og baner hadde hengt opp noen slike istede så vi hadde hatt et (litt) bedre samfunn, kan jo ha de ti bud for kolektivtrafikk også så slipper slike som meg og ville rive hue av folk på bussen.

Kristiane sa...

Så bra dere likte innlegget, føler at det kommer flere i samme kategori ;-) Nordmenn på kollektivtransport altså, kan man få lov å gå AV før alle skal presse seg på. Og i rulletrapper, stå på ene sia, gå på andre.

Tonje K sa...

Ja, det mp du skrive om! Jeg er en av de som tar fart når jeg skal av toget og nesten dytter de idiotene som står og ikke vil slippe meg ut før de skal løpe inn for å dytte de store rompene sine ned på et sete.. Og rulletrapper! Haha, herregud så mange tullinger som ikke skjønner greia. Når jeg var i Amsterdam nå i februar gikk til og med folk på høyre side av fortauet, det var kjempe effektivt og man slapp å irritere seg over å gå imot strømmen.

Camillas pappa sa...

Bra det Kristiane! :)