torsdag 11. mars 2010

The Man in the Mirror

Jada, vet jeg vet det er mange der ute som er drittlei å lese om Michael Jackson, MJ, men her kommer det litt til.
Jeg er nemlig en fan av han som artist. Han har sykt mange bra låter! Du ser sjelden ett tomt dansegulv når MJ settes på.
Noe annet som også er så bra med musikken hans er budskapet og teksten i mange av låtene. Til en forskjell fra dagens kjærlighetsskvips tekster som går om og om igjen. Hadde MJ faktisk flere låter med tekster som sier noe om verden, hvordan få en bedre verden, og hvordan vi behandler hverandre som mennesker.

"Heal the world, make it a better place, for you and for me and the entire human race, there are people dying, If you care enough for the future, make a better place for you and for me"
Fra låten "Heal the world"
Låter som "Black and white", "Heal the world", "Earth song", "We are the world" og "Man in the mirror" har alle budskap om fred, rasefrihet, vennskap og kjærlighet. Savner dette i flere av dagens hitlåter. Artister som viser mer engasjement gjennom musikken sin.
Mye kan sies om MJ, at han var ett freakshow, barnemisbruker... Men at han brydde seg om andre og ønsket å jobbe for en bedre verden kan ingen benekte. Jeg synes egentlig ganske synd på denne mannen da han levde. Selv om jeg ikke på noen slags måte kan påstå at jeg kjente han eller visste hvordan han var, så har jeg(som alle andre) dannet meg ett inntrykk. Mitt inntrykk av ham er at han gjennomgikk en hard barndom, og aldri fikk vært ordentlig barn. Derfor vokste han kanskje aldri helt opp.
Jeg tror han ville gjøre bra ting for andre, men ble misforstått og brukt av andre. Han åpnet trossalt en hel fornøyelsespark han lot folk komme til, og var med å produsere "We are the world" som gikk til veldedige formål. Han prøvde å hjelpe andre barn, tror jeg, for at de ikke skulle ha en fæl barndom som han. Men grådige foreldre og andre som så en kvikk måte å bli rik for utnyttet dette å beskyldte ham for barnemisbruk. Uansett om han hadde vært skyldig eller uskyldig ville de tjent seg rike bare på historien. Historien endte jo med at han ble frikjent.
Hvem ville dessuten latt han ta vare på sine tre barn hvis de hadde mistanke om at han hadde misbrukt andre barn?
Jeg synes også han er ett perfekt eksempel på hvordan media kan ødelegge mennesker. Jeg tror media ødela han ganske mye med alle sine skriverier og beskyldninger. Alt for å selge flere aviser, og få flere seere! Jeg mener han sang mye bra, og at vi burde lytte til tekstene hans...
"If you wanna make the world a better place, take a look at yourself and make a change"
"I`m startin with the man in the mirror, I`m asking can you change his way"
Fra låten "man in the mirror"
Hva tror du ligger bak mysteriet Michael Jackson?
Hva tror du var hans budskap?
P.S: Siden jeg vet at så mange er lei av å lese om ham, så lot jeg være å ha med ett bilde til dette innlegget...

2 kommentarer:

Little Ida goes Little Britain sa...

du bør lese denne artikkelen. http://www.innermichael.com/2009/12/20/the-man-and-the-mirror/

ta deg god tid. det er den beste artikkelen jeg noen gang har lest om Michael.

Kristiane sa...

takk for tipset lille ida :-D