tirsdag 9. mars 2010

De glemte stater



Hva vet du om verden?
Hva er tilstanden i verden i dag?

Med verden mener jeg ikke USA, Europa eller krigene i Afghanistan og Irak. Jeg mener ikke jordskjelvene i Chile, Haiti og Tyrkia. Jeg mener de stedene i verden det ikke står om i dagens avis, eller snakkes om på tv. De nevnes kanskje litt, nå og da, men de glemmes like fort.
Hva vet du egentlig om tilstanden i Den sentral afrikanske republikk? Eller Malawi? Har du hele tatt hørt om disse stedene?
Nigeria da, det landet har du hørt om. Gjennom medienes skriverier om nigerianske prostituerte som pleide å tråle Karl Johan, eller hasjselgerne som står i veien for irriterte turgåere og beboere langs Akerselva. Men hva med landet Nigeria, der disse menneske kommer fra og har levd. Hva vet du om livet der? Hvordan er tilstanden i Nigeria?
Selv vet jeg lite om dette landet, bortsett fra at det skal ha olje, men det gavner ikke mannen/kvinnen i gata mye. Men i de siste dagene har dette landet fått litt spalteplass pga flere massedrap. I går skal flere hundre ha blitt drept i en landsby. Vanlige landsbyboere. Grunnen til konfliktene i landet skal være pga høy arbeidsledighet og feider mellom kristne og muslimer. I angrepet i denne landsbyen skal det ha vært de kristne som har angrepet og drept mange muslimer. Dette synes jeg er interessant for oss i vesten å merke oss. KRISTNE dreper MUSLIMER. Ikke omvendt som vestlige medier og folk tydeligvis mener det er hele tiden. Muslimer er faktisk også ofre i dagens verden! I angrepet skal både barn og eldre ha blitt drept. Først skal angriperne ha skutt skudd som har fått beboerne til å flykte ut av sine hjem, for så å bli hogget ned med macheter. Jeg synes disse drapene minner litt for mye om begynnelsen på folkemordet i Rwanda... Denne katastrofen ble rett og slett oversett av vesten, både media og myndigheter. FN trakk sine soldater ut, bortsett fra en liten styrke. Menneske var etterlatt til seg selv og massemordere. For dere som ikke har hørt om, eller vet lite om dette folkemordet anbefales filmen "Hotel Rwanda".
Massedrap av denne typen(og selvfølgelig drap generelt) er helt forferdelig og må unngåes for enhver pris. Jeg håper media vil følge Nigeria og rapportere om hva som skjer, og at vestlige myndigheter gjør det de kan for å forhindre ett nytt folkemord.
Jeg håper også at dette kanskje skaper mer forståelse for hvorfor det kommer nigerianere hit, rett og slett fordi det er helt for jævlig der de kommer fra, og Norge virker som paradis i forhold.
Sosialitisk ungdom som jeg er medlem av har Nigeria som midtpunkt i deres solidaritetskampanje. Kjempebra!

Hva har du tenkt hver gang du har sett en nigerianer stått å solgt seg selv eller dop?
Hva tenker du nå?

2 kommentarer:

lillcyan sa...

Jeg synes det er så vanvittig trasig. Jeg blir rett å slett helt måløs.

Kristiane sa...

Ja det er fælt...