onsdag 20. januar 2010

Naiv, jeg?











Dette bildet(over) ble tatt i 1993 av den kjente fotografen Kevin Carter, han vant Pulitzer prisen for det i 1994. Det er en liten jente som tar seg en pause på vei til ett matsenter.
Mange ganger, veldig mange ganger føles det ut som andre synes jeg er veldig naiv, og kanskje litt latterlig. Hvorfor? Fordi jeg genuint bryr meg om hva som skjer i verden og har et sterkt ønske om å gjøre noe med det fæle som skjer. Selv om jeg bare er en 21 år gammel jente fra lille Norge uten noen form for høy utdannelse. Men ja, jeg har troen på at alle kan gjøre en forskjell for at det kan bli en bedre verden der ute. Selv om Afrika og Asia f.eks. virker utrolig fjernt borte. Selv om jeg ikke kjenner de små barna vi ser på tv med uthulte øyne og oppblåste mager som skriker av sult, så tror jeg at jeg selv, og du kan gjøre noe sammen for å hjelpe disse. Står vi sammen om det kan vi hvertfall gjøre en viss forskjell. Bare tenkt hvis alle, og da mener jeg ALLE, hadde tenkt slikt! Da tror jeg verden hadde vært et bedre sted, mye bedre.
Her kommer det med naiviteten inn igjen. Jeg føler at folk synes jeg er naiv som tror på en verden uten krig hvor alle kan leve "happily ever after". Hvorfor tror jeg det? Jo fordi jeg kjenner meg selv som menneske. Jeg vet at i alle situasjoner har jeg et valg. Jeg er fullt klar over at jeg har gjort dumme ting, men jeg vet også at jeg kunne unngått det ved å valgt annerledes. Alle er mennesker, og vi har alle et valg. Istedenfor å kjefte, kan vi smile, istedenfor å slå, kan vi gi en klem. Om bare alle hadde tenkt dette, så hadde solen skint selv på de mest regntunge dagene. Jeg håper iallefall at alle som leser dette innlegget vil forsøke å tenke slik.

Smil til verden, så smiler verden tilbake.
Det ordtaket er faktisk veldig sant, selv om det ikke alltid virker slik. Selv steder hvor egoismen tar overhånd(les: Norge) finnes det omsorg, medlidenhet og medmenneskelighet.

Hva gjør DU for å "redde" verden?
Synes du nordmenn er alt for bortskjemte?




2 kommentarer:

lillcyan sa...

Ja det er lett å bli sett på som naiv. Verden er så blasfert i dag at ting har fått en status som <>. Men bare fordi ting er sånn betyr ikke det at vi må godta det. Alt kan forandres. Men det er vanskelig her man sitter, i lille beskytta norge.

If You Wanna Make The
World A Better Place.
Take A Look At Yourself, And
Then Make A Change.

Kristiane sa...

fint dikt, laga det selv? :)