mandag 4. januar 2010

Klimatiltak- NÅ!

I et tidligere innlegg har jeg kritisert vår kjære leder(statsministeren) Jens Stoltenberg for å ta privatfly den lange veien fra Norge til klimatoppmøte i København(COP15).
I Ny Tid`s utgave nr. 46/09 blir statssekretær Mina Gerhardsen ved statsministerens kontor grillet angående dette. De to siste spørsmålene i intervjuet valgte hun å ikke besvare.
Spørsmålene var som følger:
"Ny Tid er en av bedriftene som har forpliktet seg til 10.10- kampanjen som går ut på at man iløpet av 2010 skal kutte sine utslipp med 10 prosent. Er statsministeren villig til å gjøre det samme?"
"Da Ny Tid ringte om denne saken svarte statssekretæren, dette svarte vi på i VG i går. Hvorfor reagerer statsministerens kontor med forbauselse når Ny Tid ringer og spør om dette, og henviser oss til en artikkel i VG?"
Hun velger altså å ikke svare på disse spørsmålene.

Er det slik at VG er det eneste mediet som skal få lov til å spørre om dette? Skal alle andre referere til dem? Det gir jo ingen mening i et land med pressefrihet. Dessuten vet vi jo fra før av at VG ikke akkurat er det mest pålitelige mediet...
Hvorfor er det, uansett, så vanskelig å svare på disse spørsmålene om jeg tørr spørre? Eneste god grunn jeg kan tenke meg er at Gerhardsen har mistet tale- og skrive evnen, men i.o.m. at hun svarte på de andre spørsmålene i intervjuet kan vi utelukke dette.
Da må det jo rett og slett være fordi hun vet, som vi, at svaret på disse spørsmålene ikke gagner vår kjære Jens noe særlig. Jens har vært i hardt vær i det siste, men det har han kun seg selv å takke for!

Jeg føler at vi trenger en debatt i Norge omkring det å være politiker. Hva innebærer egentlig dette(hva slags arbeidskrav må vi ha)? Innebærer det at en politiker skal tale, vedta og bestemme over det norske folk, og selv gjøre det som passer en best?
Eller er det å aktivt gå inn for de politiske vedtak og selv følge dem, privat og på jobb?
Jeg mener at en politiker har et ansvar til å gå foran som et godt eksempel for folket?
Altså de som har stemt ham/henne dit de er. Det er jo derfor vi avgir vår stemme til dem.
Jeg stemte ikke ved forrige valg for at politikerneskal få forsette i sine høye stillinger, og stå å prate! Jeg stemte for forandring, for handling, NÅ!
Hvordan kan statsministeren forvente at den vanlige mann/kvinne skal legge om til en mer miljøvennlig hverdag når han selv tar privatfly og bor i en bolig som forbruker mye mer enn en gjennomsnitlig husholdning i Norge? Når han sekretær i tillegg ikke vil svare på to enkle spørsmål ser jeg på det som lite profesjonelt! Hadde ikke folket stemt på partiet hans hadde han verken hatt tilgang til privatfly eller statsministerbolig! Regjeringen er valgt av folket, for å styre på vegne av nettopp, folket! IKKE for å styre på vegne av seg selv og sine personlige interesser.
Da KREVER jeg som en av folket at spørsmål som de i Ny Tid stilte skal besvares. Vi har krav på svar! Forøvrig vil jeg også si at de spørsmålene som ble besvart i intervjuet var vage og bortforklarende i mine øyne.
Hele intervjuet kan leses i Ny Tid som er i salg fram til 6. januar.

Jeg tror at hvis politikerne selv viser at de virkelig mener det når det kommer til klimatrusselen, vil resten av folket følge. I tillegg burde det legges mer til rette for at alle bedrifter og næringslivet generelt må legge om til å bli mest mulig miljøvennlig. Da vil folket få disse rutinene inn i hverdagen gjennom jobb, og videreføre det til hjemmet. Jeg savner også et mer miljøvennlig offentlig rom. Hvor blir det av el-bussene og el-taxiene? Hva med å innføre ett bilfritt sentrum i de største byene, og enda billigere(eventuelt gratis) kollektivtrafikk?
Dette ser jeg på som høyst mulig å gjennomføre nå, men jeg ser at viljen til å gjennomføre det mangler. Jeg håper den norske befolkningen vil komme seg opp av sofaen, skru av tven og si klart ifra. Da kanskje vil det komme tiltak! Men slik som det er nå virker det som politikerne får styre som de vil, mens majoriteten av befolkningen koser seg langt nedi sofaen med big brother og paradise hotel.
Hva med å redde vårt eget "paradis" og sikre det for taperne som komme retter oss? Vi er vinnerne nå, men etter oss kommer taperne...

Ingen kommentarer: