søndag 24. januar 2010

Fingeravtrykk, en sikkerhet for folket, eller?

Jeg leste akkurat på Aftenposten.no om at fra 6. april av vil det bli innført fingeravtrykk i pass. Myndighetene sier det er for sikkerheten til folk flest, slik at forfalskning av pass skal bli vanskeligere. Det skal også være frivillig, i begynnelsen iallefall...
Ikke overraskende er dette enda ett krav fra storesøster EU, som vi utrolig nok faktisk ikke er medlem av.
Fra før av har vi jo det foreløpige frivillige tilbudet på flyplasser å bruke fingeravtrykk som id ved boarding. Jeg selv benytter meg ikke av dette tilbudet. At det for vår egen sikkerhet er jo en fin unnskyldning, men vi burde være skeptisk å spørre oss selv om det kun er dette som ligger bak tiltakene. Vi vet jo fra før av at spesielt USA presser på for at det skal bli strengere sikkerthetstiltak rundt å fly. Og hva storebror sier, følger småsøsknene i Europa lydig etter. Tiltross for at de sier at disse tiltakene er for å bekytte oss mot terrorister tyder det jo egentlig litt på det motsatte også, det gjør oss alle til mistenkte. Mistenkte til å utføre terrorisme. Hvor ydmykende er det ikke å bli kroppsscannet f.eks. om jeg tørr spørre? Jeg er ikke særlig interesset i at de som jobber i sikkerthetskontrollen skal se min kropp i en naken scanner. De som jobber der kan jo være hvem som helst, naboer, familie, venner, uvenner... u name it.
Å når det gjelder fingeravtrykk, er ikke dette ett perfekt tiltak for å kontrollere hvor alle befinner seg til en hver tid og hva vi gjør? Selvfølgelig er det sikrere for å se at vi faktisk er den vi utgir oss for å være. Men om vi viser pass, bankkort med bilde, og securitas/boarding personalet studerer oss nøye å ser at bildet ligner oss, er ikke det nok? Det ender vel med tilslutt at vi må avgi pisseprøve og blodprøve.
Da synes jeg heller flyselskapene kan innføre forbud mot håndbagasje hvis de er redde for terrorisme.
At vi i Norge skal bli kroppsscannet når vi skal reise på ferie eller uansett fordi det er noen galninger som vil sprenge USA i lufta synes jeg er blodig urettferdig. Men det viser jo bare hvor mye makt USA faktisk har. De elsker å leke verdensherskere, og de er ganske gode på den leken også. Dette betyr derimot ikke at noen galninger vil sprenge lille Norge i lufte. Jeg kan tenke meg maaange andre land som ligger mye mer i faresonen. Norge kommer nok laaangt ned på drømmelista til Al-Qaida.
Jorda er en stooor planet, med mange land, men den innskrenkes stadig, og befolkningen blir mer og mer kontrollert. Der verste av alt er at vi bare sitter tilbake å godtar dette.

Hva mener du? Er du for eller imot fingeravtrykk som id?

Ingen kommentarer: