søndag 15. november 2009

Norsk spilleavhengighetsforening



I 2007 ble alle spilleautomater fjernet fra kiosker og butikker over hele vårt langstrakte land. Dette for å prøve å forhindre ett voksende problem, spillegalskap, eller spilleavhengighet som det også heter. Hvor vidt dette har hjulpet har jeg ingen eksakte tall eller nummer på, men kan tenke meg at dette har hjulpet lommeboken og psyken til en del mennesker i ettertid.
Jeg trodde at dette var ett permanet forbud, men så dukket det opp en nyhet fra Norsk Tipping i fjord. Multix!
Hva er dette? Jo, en spilleautomat som skal plasseres hos Norsk Tippings kommisjonærer(der du kan tippe). Norsk Tipping vil vel gjerne kalle disse maskinene noe annet enn spilleautomat, spillemaskin kanskje, eller en maskin med helt uskyldig morro. Selv om du "bare" kan spille bort max. 400 kroner om dagen er dette fortsatt penger, og som all annen rus skaper den avhengighet og utrygghet for mange.
Jeg jobber selv hos en Norsk Tipping kommisjonær, og vi har flere faste kunder som står HELE dagen på multix. Nå skal det også sies at når du har spilt for mye(ifølge Norsk Tipping) får du spillenekt en viss tid ettersom du må identifisere deg selv for å spille. Disse kundene står seriøst å VENTER foran multixen til spillepausen deres er over. Jeg har kommet på jobb på ettermiddag da en kunde har stått å spilt. Når jeg skulle stenge samme vakt har jeg måtte kaste ut samme kunde!!
Ingen kan vel mene at dette tyder på noe annet enn spilleavhengighet?
Jeg har også sett at folk så og si har stått i kø for å få spilt...
Jeg mener Norsk Tipping og regjeringen(som godkjente multix) burde sette seg ned å ta en gjennomgang av hvordan multix har påvirket folk, og se nøye på de etiske og moralske sidene ved multix.
Hva synes du om multix? Uskyldig morro, eller ett farlig rusmiddel som ikke burde distribueres via norske kiosker og butikker?

2 kommentarer:

Ch sa...

Sv: Håhå, den var vanskelig du.. Må nok enten gå for Chris Pine eller Jason Ackles ;p

Fin blogg! :)

2ne sa...

Synes det er teit at de har fjernet de gode gamle spille automatene for å erstatte de med noen andre.
For de som har en spille problem så er jo det synd. Jeg savner de gamle automatene.