søndag 15. november 2009

Coca uncool

Leste i Aftenposten for noen uker tilbake at Coca-Cola gir et sekssifret beløp til Den Amerikanske Sammenslutningen av Familieleger(AAFP).
Dette høres jo kjempefint ut, men, det er jo alltids ett men, jo flere nuller, jo flere men. Pengene fra Coca-Cola er øremerket spørsmål om hvilken rolle mineralvann og kunstig søtningsstoffer spiller i en sunn diett.

Dette er ikke første gangen jeg leser om dette verdensomspennende firmaet sin dirty business. Naomi Klein gav ut boka "No Logo" i 2000. I denne boken beskriver hun store merkevarer sin utnyttelse av den tredje verden. Coca-Cola er ett av selskapene som blir kraftig kritisert.


Penger, penger, penger og enda mer penger! Det er alt som står i hodet på konsernsjefene i selskaper som dette. Når skal de bli fornøyde? Når har de fått "nok" penger?

Noen prøver iallefall å stoppe disse selskapene fra å gjøre som de vil. 22 leger, ernæringseksperter og helse forkjempere har sendt brev til lederen av AAFP om å avvise avtalen med Coca-Cola.
Noe annet som er verd å nevne er ett lignende eksempel fra 2003.
Da donerte Coca-Cola ca. 5,5 millioner kroner til en organisasjon for tannhelse for barn og unge. Før donasjonen het det fra organisasjonen at det er "en sammenheng mellom sukkerholdig drikke og tannsykdommer".

Etter donasjonen het det at "vitenskapelig forskning ikke sier klart hvilken rolle mineralvann spiller"...






1 kommentar:

Eirik sa...

det e helt sykt kor mye vi egentlig ikke vet.