tirsdag 13. oktober 2009

Lepra


Bildet er fra leprakolonien på Culion

Jeg har nettopp avsluttet lesingen av boka "Øya" av Victoria Hislop. Utrolig bra bok som handler om øya Spinalónga utenfor Kreta. Denne øya var fram til 1957 en leprakoloni, altså et "fengsel" for spedalske.

Spedalskhet er noe, iallefall jeg, forbinner med en svunnen fortid i Europa hvor dårlig hygiene og fattigdom regjerte. Som et fjernt minne.
Men etter å ha lest litt på wikipedia så er dette kanskje ikke et så fjernt minne allikavel. Iallefall ikke på Filipinene.
På Culion Island eksisterer det i dag fortsatt en leprakoloni. Den ble grunnlagt i 1906, og innbyggertallet var i år 2000 14.302.

Jeg synes det er ganske sprøtt at dette er en sykdom som fortsatt ødelegger livet til mange mennesker verden over.
I land som Brasil, India og på Madagaskar, og flere afrikanske og asiatiske land er dette fortsatt en ille sykdom. Det er ganske sykt å tenke på, ettersom dette er en sykdom du aldri ville tenkt at du kan få nå til dags.
Jeg synes dette bare er ett av mange eksempler på hvor heldige vi er som bor i Norge og Vesten, hvor slike sykdommer er long gone... Sett pris på det!

Hva tenker du når du hører spedalsk?

3 kommentarer:

Eirik sa...

den boka bynte æ på men fortsatte aldri. den har logge i snart et å et halvt år på hylla mi. den virke ganske bra :)

Anonym sa...

Nettopp ferdig med Øya jeg også. I Afrika er lepra fremdeles et utbredt problem. Så nettopp et program fra Tanzania der de har funnet lignende symptomer og gen fra folk med albino som er arvelig betinget... Tuberkolose og lepra har også felles trekk. Lege Morten Harboe har gjort en strålende innsats for bl.a. lepra- forskning.For ca. 10 - 12 år siden solgte jeg håndarbeider utført av lepra- pasienter i Etiopia der Harboe var engasjert.

Kristiane sa...

Hva synes du om boka da? :-)