mandag 10. august 2009

Viruset kommer!



Svineinfluensaen går sin gang over hele verden(iallefall i media). Så langt har vi bl.a. fått høre at den er mest farlig for unge folk.

Dette fikk meg til å tenke på en tv-serie jeg brukte å se på da jeg var yngre. Bare at i den var det motsatt.

"The Tribe" heter den, og den handler om et virus som sprer seg og dreper alle de voksne(over 18 år). Handlingen ligger til en storby hvor kaos, sult og vold råder.

Vi følger noen ungdommer med forskjellig bakgrunn som ved tilfeldigheter kommer sammen og danner en "stamme"(tribe).


Sammen kjemper de for å leve et stabilt liv igjen, hvor alt er back to basic. De må takle en hverdag uten supermarked, strøm, skoler, voksne eller neon slags statsmakt. Hvordan skal de bygge opp en ny verden?

Serien tar samtidig opp "vanlige" temaer som tenåringsgraviditet, kjærlighet, vold, spiseforstyrrelser, alkoholproblemer, vennskap... For å nevne noen.

Jeg synes det er veldig interessant å se hvordan de takler verden i kaos uten noen til å holde orden eller stabilitet.


Hvordan ville du gjort det hvis vi måtte begynne helt på scratch igjen?

Hva ville du gjort annerledes?


"The Tribe" gikk på NRK i 5 sesonger ifra 1999, eller 2000. Den finnes også på DVD.

1 kommentar:

lillcyan sa...

hehe. den serien er det lenge siden jeg har hørt om:) brukte å titte litt på den jeg og:)