mandag 25. mai 2009

Utspekulertes Amerikanske Stater



Er det en politisk makt i denne verden som virkelig klarer det å provosere meg gang på gang, på gang, på gang... så er det USA.

De eier ikke respekt for resten av verden, og har utnevnt seg selv til verdens politi. De lager regler og konvensjoner i hytt og pine, som skal gjelde for hele verden, bortsett fra dem selv da.

Et av de få landene som faktisk går imot USA, og gjør det de mener er best for sitt land, er Nord Korea.
Jeg må bare understreke, slik som jeg gjorde i mitt innlegg om FN`s rasismekonferanse, at jeg ikke "holder" med Nord Korea, og mener at alt de gjør er bra. Nord Korea er jo uten tvil et veldig korrupt land, som ikke har full respekt for menneskerettighetene.
Men jeg mener at likt skal være likt, både for USA og Nord Korea.

USA prøver veldig hardt å få alle andre land i verden(bortsett fra dem selv, selvfølgelig) til nedrustning av våpenarsenalene sine. Og da spesielt atomvåpen. De har i mange år presset hardt på for å få en avtale med bl.a. Nord Korea om nedrustning.

I oktober 2006 hadde Nord Korea en prøvesprenging. Dette skapte stor harme i USA. I årene som har fulgt etter på har Nord Korea gradvis gått med på stenge av hoved atomreaktoren sin. I bytte energi.
Mot slutten av 2008 besluttet derimot USA å slutte å gi energihelp til Nord Korea.
I dag har de hatt en til prøvesprenging.

Jeg synes ikke det er noe bra at det blir prøvesprengt atomvåpen, men jeg mener det at når USA skal få lov til å ha atomvåpen, så må jo andre land også få ha det! Hvorfor skal de få tøye reglene? De har ikke noe er rett til ting enn resten av oss!
Av alle land i verden er det jo egentlig USA som IKKE burde få ha atomvåpen, de er jo faktisk det eneste landet som har sprengt atombomber, TO tilogmed...

USA`s president Barack Obama sier i dag at han vil, sammen med sine allierte verden over "Stå opp" opp Nord Korea. Videre sier han at Nord Korea har innrømmet å unnvike ifra sitt nedrustningsprogram, istedenfor å følge de avtalene de har gjort tidligere. Han har også sagt at Nord Korea`s program er en stor trussel mot verdensfreden.

Hm... De to store krigene som virkelig har påvirket verden nå i snart 9 år, henholdsvis Afghanistan(2001) og Irak(2003), ble ikke de startet av nettopp USA..?
Og når det er snakk om å holde avtaler, sa ikke Barack Obama at bildene av torturen av amerikanernes krigsfanger skulle offentliggjøres, for så nå å trekke det tilbake?

Er det bare meg eller lager dette landet rett og slett sine egne regler, og oppfører seg som verdens herskere? Hva synes dere?

1 kommentar:

2ne sa...

USA, er ett land som går meg på nervene det at de tror de er eneherskerei hele verden blir for dumt. Klart at USA har stor innflytelse på andre land og sånn. Jeg synes de har for mye makt og rutte med.