lørdag 9. mai 2009

Urovekkende





Jeg finner det veldig urovekkende å se at land som USA, Tyskland, Israel og Italia boikottet FN`s rasismekonferanse i Geneve som tok plass i slutten av april.
Bakgrunnen bak dette var at Iran`s kontroversielle president Mahmoud Ahmadinejad deltok.
Han har tidligere benektet at Holocaust fant sted, og uttrykt at staten Israel burde vært slettet fra verdenskartet.

Jeg forstår at dette selvfølgelig provoserer. Det er jo helt absurd uttalelser, men hvordan hjelper det egentlig å boikotte konferanser som dette? Jeg mener at det bare gjør ting verre. Målet med denne konferansen var(og er) å forebygge rasisme verden over. Det vil si i alle verdens land. Bl.a. Iran. Å utestenge dem, eller å selv boikotte denne typen konferanser hjelper ingen mener jeg.
Det er jo nettopp der man skal møtes til samtaler og diskusjon. Ikke misforstå meg, jeg mener også at Ahmadinejads uttalelser er langt bak mål! Men det er hans mening og alle har rett til å ha sin mening.
Den konferansen var en gylden mulighet til å muligens forandre hans mening.


Hva med resten av verden? Er vi/de så mye bedre?
USA har i mange år svartmalt muslimer, gjort at enhver muslim blir uglesett, og skapt ett inntrykk av at alle muslimer er terrorister.
Og hva med Israels angrep på Gaza tidligere i år? Å dette er handlinger som har gjort stor skade!
Så at disse landene boikottet FN konferansen synes jeg ingenting om!
Jeg hadde hatt full forståelse om Iran hadde gjort det samme. Men de var der.

Jeg mener vi i vesten, spesielt USA, må slutte å tro at vi bestemmer over hele verden, dvs hva andre land skal si, mene og gjøre.
Jeg vil ikke rettferdiggjøre hva Ahmadinejads sier, men dette er hans mening.
Istedefor å ikke være tilstede er det bedre å være der, og iallefall forsøke å åpne hans øyne og sinn for andre meninger og synspunkter.

Jeg vil avslutte med å si at jeg synes det var veldig bra av vår utenriksminister Jonas Gahr Støre å delta.