onsdag 13. mai 2009

Husarrest



Noen(deriblandt meg selv) forbinder kanskje husarrest med år du var liten å gjore noe galt. F.eks. sa noe stygt til noen, nektet å gjøre som du ble fortalt, eller stjal litt snop fra butikken. Da kunne du få forbud mot å gå ut mere den dagen.
Gjorde du noe som var veldig galt kunne husarresten kanskje vare lengere, ett par dager, toppen 1 uke.

Når noen derimot får husarrest på 13(!) år, da skulle man tro at denne personen har gjort noe virkelig galt.

Aung San Suui Kyi har tydeligvis gjort noe virkelig galt.
Siden 1989 har hun tilsammen sittet 13 år i husarrest i sitt hjem i Burma(Myanmar).
Hun ble satt i husarrest fordi hun kjempet for demokrati i ett land regjert av en militærjunta. Hun hadde verken stjålet eller løyet, bare kjempet for en god sak, og for sin mening. Dermed ble hun satt i husarrest...
I 1990 ble det, med juntaens støtte, holdt frie valg i Burma. Kyi og hennes parti National League for Democracy(NLD) vant, men militærjuntaen nektet å gi fra seg makten, og nektet å annerkjenne Kyi som statsminister.
Istedefor forble Kyi i husarrest. Enda hun ble valgt, av flertallet i landet.

Nå har hun attpåtil blitt tiltalt, og må for retten. Tiltalen? Jo hun står tiltalt for å ha mottat BESØK!!!
Jeg skjønner ikke at noen kan være så frekke at de først setter folk i husarrest fordi de kjemper for en god sak, og senere tiltaler samme person for å motta BESØK! Hva er det egentlig noen tenker med?! Det er alt for mange egoistiske mennesker i verden...

Verd å nevne er også det at Kyi, før hun ble satt i husarrest, giftet seg og fikk to barn i Storbritannia. Disse er nektet innreise til Burma. Mannen hennes døde av kreft for noen år siden, hun fikk ikke møtt han før han døde...

Jeg husker godt hvor sint og sur jeg brukte å bli når jeg fikk husarrest. Jeg hadde jo ikke gjort noe skikkelig galt... Nå er jeg bare glad det ikke var verre...

BBC kan du lese mer om denne saken.

3 kommentarer:

2ne sa...

sykt! veldig sykt!

Morten sa...

Utrolig bra tekst!
Skremmende sant!!

Kristiane sa...

Takk :-)